„V letošním roce SOS oslovilo celkem 13 obchodních řetězců či známých obchodů, z nichž na otázky odpovědělo 10 obchodů“, informovala Petra Vaňková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR, která celý průzkum realizovala.
SOS položilo dotazovaným obchodům čtyři krátké otázky, které se týkaly možnosti výměny zboží (viz příloha tiskové zprávy).
Jak vyplývá z výsledků, oslovení prodejci vycházejí o Vánocích, ale i v průběhu celého roku svým zákazníkům vstříc a zboží na požádání vyměňují, i když jim tuto povinnost žádný zákon neukládá. Podmínky vrácení zboží se u jednotlivých obchodníků liší, a tak je důležité, aby si spotřebitelé před nákupem zjistili, zda konkrétní obchod možnost výměny nabízí a raději si možnost vrácení nechat potvrdit na kupní doklad. Ve stručnosti lze výsledky shrnout do zjištění, že obvykle mohou zákazníci vracet zboží neporušené, v originálním obalu, s původní visačkou a dokladem o koupi či záručním listem. Někteří obchodníci vyměňují také spodní prádlo a plavky, ale většina obchodů to z hygienických důvodů neumožňuje.
U internetových obchodů je situace poněkud odlišná, neboť zákazník má zákonem stanovené právo zboží zakoupené přes internet vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, resp. odstoupení od smlouvy musí být do 14 dnů doručeno prodávajícímu. To neplatí pro zboží, které je zmíněno v § 53 občanského zákoníku v odstavci 8. Jedná se např. o CD a DVD s porušeným obalem apod.