Země EU tak mohou zachovat či zavést mýtné pro vozy těžší než 12 tun, od roku 2012 i pro vozy od 3,5 tun. Sazby navíc mohou rozrůznit podle emisí a denní doby. Podle dohody mezi Parlamentem a Radou EU mají neekologické kamiony platit až čtyřnásobek.
Úřady v členských státech navíc mohou mýtné vybírat nejen na tzv. trans-evropských sítích (TEN), nýbrž na všech komunikacích, např. ve městech či městských aglomeracích.
Evropská komise má do dvou let předložit "všeobecně použitelný, transparentní a komplexní" model pro hodnocení vnějších nákladů u všech druhů dopravy, který bude sloužit jako základ pro budoucí výpočty poplatků za infrastrukturu. Přitom má Komise zhodnotit i dopady, které by měla tzv. "internalizace nákladů".
K podloženému a objektivnímu rozhodnutí o možném uplatňování zásady "znečišťovatel platí" na všechny druhy dopravy internalizací vnějších nákladů je podle návrhu nutné vypracovat zásady jednotného výpočtu, které by se zakládaly na vědecky uznávaných údajích.
Novela směrnice o tzv. eurovinětě je jedním z nejdůležitějších legislativních záměrů v oblasti evropské dopravní politiky. Zpravodajka Corien WORTMANNOVÁ-KOOLOVÁ (EPP-ED, NL) se zástupci Rady EU vyjednala kompromis, který podporuje většina europoslaneckých klubů. Schválení návrhu bez dalších změn ve druhém čtení je tak velmi pravděpodobné.
Podle zpravodajky je novela stávající směrnice z roku 1999 nezbytná, neboť silniční a dálniční poplatky zavádí stále více zemí Unie. Rostoucí poptávka po dopravní infrastruktuře navíc vyžaduje větší investice.
K cílům revize směrnice patří:
-
harmonizace dopravních tarifů ve všech státech EU s cílem posílit vnitřní trh
-
spravedlivé poplatky za používání silniční infrastruktury podle zásady "znečišťovatel platí"
-
úhrada externích nákladů na infrastrukturu účastníky dopravního provozu
-
jednotné metody k výpočtu nákladů pro účastníky provozu
-
politické nástroje k prosazování dopravy s co nejmenšími dopady na životní prostředí a k podpoře nových investic do dopravní infrastruktury.