Minulý týden jsme se zúčastnili konference na téma očekávaný vývoj realitního trhu a developerských projektů v ČR a na Slovensku. V rámci konference vystoupila celá řada odborníků z oblasti realitního trhu, průmyslových investic, developerských firem a zástupci České spořitelny, kteří mluvili o možnostech financování rezidenční i průmyslové výstavby. Jedním z hlavních témat konference bylo zvyšování zájmu investorů o Brno a region Jižní Moravy.
Proč právě Brno?
Jeden z nejdůležitějších faktorů přispívajících k zájmu investorů o Brno je jeho strategická geografická poloha ve středu Evropy. Další důležité faktory jsou průmyslová tradice města, přítomnost řady vysokých škol a s tím spojený dostatek kvalifikovaných pracovních sil a dobrá dopravní dostupnost (dálnice D1, D2,železnice). Brno, a s ním i celý Jihomoravský kraj je také součástí euroregionu Centrope. Centrum tohoto regionu je město Vídeň, které leží na křižovatce dvou os evropských měst severo-jižní a východo-západní. Brno je pak jeho severní výspou.
Průmyslové investice
Hlavní brněnské průmyslové zóny třídy A (CTP Modřice, Technologický park v Králově poli a Černovická terasa) jsou v podstatě již plně obsazeny. Firmy v nich působící jsou orientovány na elektronický průmysl, informační technologie, hi-tech průmysl a průmyslovou logistiku. „Brno v současné době potřebuje novou průmyslovou zónu“ uvedl generální ředitel společnosti Real spektrum Jiří Fajkus. Další velkou příležitostí pro investory a developery je v Brně revitalizace brownfields (Zetor, Zbrojovka, Mosilana, Vlněna). Vzhledem k poloze těchto ploch blízko k centru se zde nabízí jejich využití pro administrativní účely, logistická centra, obchodní plochy nebo pro rezidenční (bytovou) výstavbu. Dobrým příkladem revitalizace brownfieldu z poslední doby je Galerie Vaňkovka.
Podíl zemí zastoupených v průmyslových zónách třídy A v Brně :
Země | Počet firem |
---|---|
USA | 13 |
Velká Británie | 8 |
Německo | 6 |
ČR | 4 |
Rakousko | 4 |
Švýcarsko | 4 |
Nizozemí | 4 |
Japonsko | 3 |
Thajsko | 3 |
Ostatni | 3 |
Administrativní prostory
V současnosti jsou v Brně dokončeny kancelářské prostory třídy A v M pláci, IBC nebo BIBUS. Další prostory jsou v různých fázích výstavby. Jde především o Spielberg office centre, Platinium, Viena point, Axis office park, Brno business park, Palace CD, Czech technology park a Trinity business park. Celková plocha těchto nových kancelářských prostor bude více než 150 tisíc m2.
Předpokládaný vývoj kancelářské výstavby v ČR a na Slovensku v příštích 2-4 letech:
Město | Míra růstu |
---|---|
Brno | +35% |
Ostrava | +32% |
Plzeň | +30% |
Bratislava | +18% |
Košice | +12% |
Praha | +11% |
Obchodní plochy
Město Brno má v současnosti cca 550 tisíc m2 prodejních ploch, což je 1,5m2 na obyvatele. Obchodních ploch je ve městě tedy již dostatek. Problémem je však rozmístění velkých obchodních domů (Hypernova, Tesco, Globus, Futurum, Olympia) na ose sever-jih a z toho plynoucí absence nákupního centra na západě a východě města. Velký prostor je v Brně pro výstavbu areálů pro volnočasové aktivity.
Rezidenční (bytová) výstavba
V současné době je v Brně realizováno více než 40 bytových projektů v jejichž rámci vznikne více než 3000 nových bytů. "Přesto však v Brně stále převládá poptávka po nových bytech nad nabídkou na rozdíl od Prahy, kde je situace opačná" uvedl Jakub Sedmihradský ze společnosti Lexxus. Nové projekty jsou orientovány spíše do okrajových městských částí. Prostor pro novou bytovou výstavbu lze najít jak jsme uvedli výše i v revitalizaci brownfields. Developeři by se měli orientovat na výstavbu kvalitních a vizuálně atraktivních projektů a na výstavbu rodinných domů.
Konkurence je i mezi městy a vždy je co zlepšit
Brno ale není jediné velké město v centru zájmu investorů v regionu střední Evropy. Velkou konkurencí je mu především Bratislava, ale i Ostrava, polské Katovice či maďarský Györ. Primární by měla být podpora města především průmyslových investic a nastartování poptávky po administrativních plochách, což s sebou přinese zvýšení nabídky pracovních míst a tím i kupní síly, což podpoří rozvoj retailu a rezidenční výstavby.
Přestože dopravní dostupnost Brna není špatná je v této oblasti určitě co zdokonalovat. V současnosti je rozpracováno několik projektů na zlepšení současného stavu. Je to především přestavba železničního uzlu Brno, která podstatným způsobem zlepší současnou situaci pokud jde o plynulý průjezd vlaků Brnem. Dále je to výstavba R43 přes městskou část Bystrc, která propojí dálnici D1 s rychlostní komunikací na Svitavy či plánovaná výstavba dálnice na Vídeň.
Brno má tedy velmi dobré předpoklady pro příliv investic a bylo by jistě škoda této šance nevyužít. Velkou roli při rozhodování investorů bude mít podpora ze strany vedení města.
Zdroj: REAL SPEKTRUM a.s.