O tom, že Česká asociace pojišťoven vyjádřila nespokojenost s vládním návrhem nového zákona o úrazovém pojištění, jsme se již zmínili dříve. Tato asociace je zájmové sdružení 27 komerčních pojišťoven, jejichž podíl na celkovém předepsaném pojistném přesahuje 99 %. Její názory a postoje tak můžeme považovat za postoj celého pojistného trhu. A právě jeden z členů asociace, pojišťovna Victoria Volksbanken, objasňuje příčiny nespokojenosti a poukazuje na konkrétní negativní dopady, bude-li novela zákona aplikována v praxi.
Úrazů ubývá, ale roste závažnost
Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech a úrazy se zřejmě nevyhnou nikomu. Ani v zaměstnání, což dokazují i statistiky. Podíváme-li se na úrazovost v číslech detailněji, potěšující zprávou bezpochyby je, že počet případů pracovních úrazů se každým rokem snižuje. Méně radostná je skutečnost, že se zvyšuje doba trvání případu. Obdobný trend má i první pololetí letošního roku, kdy se průměrná délka trvání případu přehoupla přes 44 dnů.
Tabulka: Statistika pracovních úrazů v ČR
Rok | Počet pojištěnců | Počet případů pracovních úrazů | Průměrná délka trvání případu (ve dnech) |
---|---|---|---|
1994 | 4 755 667 | 103 949 | 35,22 |
1996 | 4 603 615 | 104 288 | 37,43 |
1998 | 4 784 482 | 107 175 | 38,23 |
2000 | 4 517 546 | 92 906 | 40,70 |
2002 | 4 466 699 | 90 867 | 41,69 |
2004 | 4 389 251 | 81688 | 43,64 |
Zdroj: www.czso.cz
Trnem v oku pracovní úrazy
A právě pracovní úrazy jsou oblastí, ve kterých samotné pojišťovny spatřují největší nedostatky nové právní úpravy. Navrhovaný systém podle nich přináší nejistotu pro zaměstnavatele a méně prostředků oprávněným osobám, tj. nižší odškodnění pro zaměstnance v případě úrazu. To potvrzují i slova Kurta Rösslera, člena představenstva pojišťovny Victoria Volksbanken: „Rozdíly oproti stávající právní úpravě by se projevily hlavně při těžších úrazech. Například při pracovním úrazu s mírou poškození zdraví více než 65 % by pojištěnec s měsíční hrubou mzdou 20 367 Kč obdržel měsíčně 5 804 Kč. Podle současné právní úpravy by poškozený obdržel každý měsíc 10 266 Kč.“ A důvod? Stávající náhrada za škodu totiž bude nahrazena sociální dávkou, která je obecně nižší.
Tabulka: Příklady výpočtu úrazového příplatku a úrazového vyrovnání
Pracovní úraz | Hrubá mzda | Současný systém | Nový systém | Rozdíl |
---|---|---|---|---|
Délka prac. neschopnosti 30 dnů | 11 897 Kč | 3 918 Kč náhrada | 1 488 Kč dávka | 2 430 Kč |
Míra poškození zdraví 25 % | 16 920 Kč | 104 940 Kč za rok * | 74 925 Kč jednorázová dávka | 30 015 Kč |
Míra poškození zdraví 50 % | 16 920 Kč | 6 665 Kč/měs. | 5 929 Kč/měs. | 736 Kč |
Míra poškození zdraví 65 % | 20 367 Kč | 10 266 Kč/měs. | 5 804 Kč/měs. | 4 462 Kč |
* poškozený obdrží každý měsíc 8 745 Kč, tj. 104 940 Kč za rok a výplata se realizuje až do změny poměrů, nejdéle do 65 let poškozeného
Zdroj: Tisková zpráva Victoria Volksbanken
Více administrativy, více výdajů
Pokud bude nová právní úprava schválena, nebude už existovat pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání jako doposud, ale nová forma sociálního pojištění s vlastním systémem dávek. Právě názor navrhovatele a pojišťoven na změnu systému jsou diametrálně odlišné. Zatímco podle Ministerstva práce a sociálních věcí bude nový systém průhlednější a méně nákladný, pojišťoveny to vidí poněkud v jiném světle.
Nový systém má být převeden pod hlavičku Státní správy sociálního zabezpečení, což by podle pojišťoven pro tento úřad znamenalo další administrativu a další výdaje pro státní rozpočet. Větší administrativní zatížení by systém přinesl i samotným zaměstnancům. V současnému systému stačí, když úraz nahlásí zaměstnavatel, zatímco podle návrhu zákona musí úraz hlásit jak zaměstnavatel, tak zaměstnanec. Následně musí zaměstnanec ještě žádat o příslušnou dávku, o které úředník rozhodne, zda na ni má nárok.
Proč měnit fungující systém?
Řešením situace by mohlo být komerční pojištění. „Stávající systém funguje, ještě efektivnější by však bylo uvolnit toto pojištění pro komerční sféru,“ domnívá se Kurt Rössler a dodává: „Dokázali bychom připravit kvalitní produkty, aniž by hrozilo dramatické zvyšování sazeb“. Komerční pojišťovny jsou tedy schopné zabezpečit veškeré požadované služby v potřebné kvalitě a s lepším servisem, jak pro zaměstnavatele, tak pro poškozené zaměstnance.