Podpis smlouvy o závazku veřejné služby mezi Jihomoravským krajem a Českými drahami

22.12.2005 | , České dráhy
Tiskové zprávy


perex-img Zdroj: Finance.cz

V pátek 23. prosince 2005 podepíše radní pro dopravu Jihomoravského kraje Ing. Jaroslav Pospíšil a náměstek GŘ ČD pro osobní dopravu Ing. Jiří Kolář, PhD. smlouvu o závazku veřejné služby, která definuje podmínky a rozsah železniční dopravy na území Jihomoravského kraje v roce 2006. Jihomoravský kraj se tak stane jedním z prvních krajů, který vyřešil smluvní vztahy s ČD pro následující rok.

Jihomoravský kraj je v rámci své působnosti odpovědný za zajištění provozu veřejné železniční i autobusové dopravy na svém území. Vzhledem k tomu, že tento druh dopravy není finančně soběstačný, musí tuto dopravu Jihomoravský kraj dotovat ze svých zdrojů. V případě železniční dopravy stanovuje uzavřená smlouva maximální částku dotací pro rok 2006 ve výši 426,9 mil. Kč. Smlouva o závazku veřejné služby uzavřená v pátek 23. prosince 2005 umožňuje čerpání těchto dotací Českými drahami. Definuje pravidla, podmínky a rozsah železniční dopravy na území Jihomoravského kraje, druhy užívaných vozů a způsob výpočtu prokazatelné ztráty v IDS a mimo IDS. Rozsah regionální dopravy se v roce 2006 proti roku 2005 zvýší cca o 5 %.

Radní pro dopravu Jihomoravského kraje Ing. Jaroslav Pospíšil se domnívá, že „uzavíraná smlouva přináší výhody jak Jihomoravskému kraji tak i Českým dráhám. Oba subjekty tak získají jasné představy o peněžních tocích plynoucích do železniční dopravy v příštím roce a mohou jim přizpůsobit své rozpočty“. Při této příležitosti zmínil dvě zásadní priority v dalším rozvoji železniční dopravy v Jihomoravském kraji – elektrifikaci a částečné zdvojkolejnění železniční trati Brno – Jihlava a rekonstrukci trati mezi Brnem a Přerovem.

Vedoucí odboru dopravy Jihomoravského kraje doc. Ing. Jan Pavlíček, CSc. považuje uzavření smlouvy za klíčový krok pro další vzájemnou spolupráci mezi Jihomoravským krajem a Českými drahami. Podotkl, že „příprava smlouvy navázala na práci na novém typu smlouvy pro rok 2005, celkem probíhala více než jeden rok a vyžádala si řadu náročných jednání mezi oběma partnery i zástupci společnosti KORDIS JMK, koordinátora Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje, který je zodpovědný za technické podklady pro smlouvu“. Během příštího roku by chtěl pokračovat v jednáních s Českými drahami o nasazení nových vozidel zejména nových elektrických jednotek do regionální dopravy, jejíž význam díky IDS JMK v posledních letech výrazně vzrostl. Na závěr dodává: „Významným bodem k jednání s Českými drahami je i zachování stability taktového intervalu regionální dopravy – tj. udržení odjezdů regionálních vlaků ve stále stejných časových polohách.“

Ředitel společnosti KORDIS JMK Ing. Jaromír Holec vyjádřil potěšení, že „díky vzájemnému pochopení mezi všemi dotčenými subjekty se podařilo najít optimální výsledek pro možnost dalšího rozvoje integrované dopravy v Jihomoravském kraji“. Dále upozornil, že „v příštím roce hodlá KORDIS JMK vybudovat centrální dispečink IDS JMK, který bude mít dostatečnou kapacitu, aby mohl převzít řízení dopravy na vybraných regionálních tratích. Cílem je zlepšení včasnosti jízdy autobusů a vlaků a spolehlivosti jejich vzájemných návazností, což je v současnosti určitým problémem. I v této oblasti hodlá KORDIS JMK s Českými drahami spolupracovat, mimo jiné též při eliminování vlivu výluk na regionální dopravu.“

České dráhy slovy svého náměstka GŘ ČD pro osobní dopravu Ing. Jiřího Koláře, PhD. podpis smlouvy již před Vánoci přivítaly: „Podpis smlouvy dává garanci zajištění služeb dopravní obslužnosti na železnici spoji Českých drah, což je především důležitá a dobrá zpráva pro občany regionu. Ti využívají vlaky jak pro cesty do zaměstnání, škol tak za kulturou nebo nákupy. Kvalitní dopravní obslužnost je důležitá také pro rozvoj turistiky. Ve většině našich spojů je totiž možné přepravovat i jízdní kola nebo větší skupiny cestujících, například školní a dětské skupiny na výlety“. Na závěr zdůraznil, že se Českým drahám daří v letošním roce připravit a uzavírat smlouvy o zajištění dopravní obslužnosti dříve než v uplynulém roce. K tomu náměstek Kolář dodává: „Jsem přesvědčen, že letošní úspěšná jednání s kraji svědčí také o tom, že naše podklady o prokazování ztráty z provozu osobní regionálních vlaků odpovídají evropským standardům a české legislativě.“    

Zástupce ředitele odboru osobní dopravy a přepravy pro Jihomoravský kraj Ing. Alan Butschek uvedl, že: „nový jízdní řád pro rok 2006 nabízí občanům Jihomoravského kraje rozšíření nabídky osobních a spěšných vlaků v regionu a úplnou integraci dalších tratí do systému IDS JMK. Integrováno je nyní celkem 202 kilometrů tratí a České dráhy na základě objednávky kraje zajistí v pracovních dnech v celém regionu provoz více než 750 vlaků, které ujedou o 5 procent kilometrů více než v roce 2005“. Doplnil, že „význam železniční dopravy v Jihomoravském kraji podtrhuje fakt, že špičkový interval na vybraných tratích je pouhých 20 až 30 minut a kapacita souprav na těchto spojích je kolem 500 míst k sezení“.    

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Tiskové zprávy