Co se týče maďarského programu, Komise doporučuje vyzvat Maďarsko, aby do 1. září předložilo pozměněnou aktualizaci programu, v níž označí konkrétní a strukturální opatření, která budou plně v souladu se střednědobým plánem snižování schodku. Doporučení Komise týkající se stanoviska Rady ke každému ze šesti programů budou projednávána na jednání ministrů financí Evropské unie dne 24. ledna.
„Jsem potěšen, že většina programů, které byly dnes přezkoumány, jsou v souladu s požadavky pozměněného Paktu o stabilitě a růstu. Některé země si nyní stanovují střednědobé cíle svých veřejných financí, které jsou oproti požadavkům Paktu ambicióznější. Tuto iniciativu vítáme,“ uvedl komisař pro hospodářské a měnové záležitosti Joaquín Almunia. „Co se týče Maďarska, pozměněný program by poskytl novou příležitost vyjasnit strategii, která zajistí věrohodnost a udržitelnost rozpočtové kosolidace."
Odhaduje se, že míra zadlužení klesne o 2,5 procentního bodu a do roku 2009 dosáhne míry 40 % HDP. S ohledem na udržitelnost veřejných financí se zdá, že je Finsko vystaveno pouze nízkému riziku, neboť má dostatek finančních prostředků na veřejné penzijní systémy a stav rozpočtu je v současné době příznivý. Udržitelnost však může být z dlouhodobého hlediska ohrožena výdaji souvisejícími s postupným stárnutím populace.
Česká republika
Česká republika předložila dne 24. listopadu 2005 novou aktualizaci konvergenčního programu, zahrnující období 2005–2008. Cílem programu je na základě věrohodného makroekonomického scénáře, který je příznivější pro poslední rok programového období, snížit nadměrný schodek do konce roku 2008 především omezováním výdajů. Ve srovnání s aktualizací z roku 2004 zůstaly rozpočtové cíle nezměněné, i když je makroekonomický scénář, z něhož vychází, podstatně příznivější.
Střednědobým cílem stavu rozpočtu vyplývajícím z programu je schodek „okolo 1 %“ HDP vyjádřený v cyklicky očištěných hodnotách bez jednorázových a jiných prozatímních opatření, což je v souladu s Paktem o stabilitě a růstu. Předpokládá se však, že tohoto cíle bude dosaženo až po skončení programového období, konkrétně v roce 2012
Za předpokladu, že rizika spojená s rozpočtovými cíli jsou víceméně vyrovnaná, se zdá, že přístup k rozpočtu uvedený v programu odpovídá požadavku nápravy schodku na méně než 3 % do roku 2008 (2,7 %).
Zatímco se předpokládá, že míra zadlužení zůstane víceméně neměnná na poměrně nízké úrovni 37–38 % HDP, očekávají se značné rozpočtové náklady související se stárnutím populace a Česká republika čelí velkému riziku, pokud jde o dlouhodobou udržitelnost veřejných financí.
S ohledem na hodnocení Komise by bylo vhodné, aby Česká republika zvýšila úsilí v oblasti rozpočtové úpravy, zlepšila kvalitu plánování rozpočtu pomocí analyzování příčin velkých přenášených výdajů, posílila limity výdajů a zlepšila dlouhodobou udržitelnost veřejných financí prostřednictvím reforem penzijního systému a systému zdravotní péče.
Dánsko
Dánsko předložilo dne 30. listopadu 2005 novou aktualizaci konvergenčního programu, zahrnující období 2005–2010. Na základě opatrného makroekonomického scénáře, který uvádí odhadované nízké míry růstu HDP pro roky 2007 a 2008, předpokládá aktualizace přebytek veřejných financí ve výši 3,6 % v roce 2005, 3,1 % v roce 2006, 3,2 % v roce 2007, 2,7 % v roce 2008 a 2,9 % v konečném roce programu 2010. Míra výdajů i příjmů v průběhu programového období vykazuje sestupnou tendenci.
Střednědobým cílem programu je přebytek vyjádřený v cyklicky očištěných hodnotách bez jednorázových a jiných prozatímních opatření v průměrné výši 1,5–2,5 % HDP v průběhu programového období. Program vysvětluje, že střednědobý cíl je stanoven na vyšší úrovni, než požaduje Pakt, aby představoval řádný základ pro dlouhodobou udržitelnost veřejných financí prostřednictvím rychlého snižování zadlužení.
Rizika spojená s rozpočtovými cíli programu jsou být vcelku vyrovnaná. S ohledem na opatrný předpoklad růstu jsou na jedné straně rizika spojená s rozpočtovými výhledy programu omezená. Na druhé straně může riziko spočívat v tom, že přísný cíl omezování růstu veřejné spotřeby nemůže být vzhledem k dosud smíšeným výsledkům dosažen.
S ohledem na toto posuzování rizik se rozpočtová strategie vyplývající z programu jeví jako přiměřená požadavkům Paktu. Rozpočtová strategie by měla umožnit splnění střednědobých cílů uvedených v programu (s velkým rozpětím) v průběhu programového období a poskytnutí bezpečného rozpětí s ohledem na překročení referenční hodnoty schodku ve výši 3 % HDP při běžných makroekonomických výkyvech. Bez ohledu na snížení přebytku veřejných financí v roce 2006 vyjádřené v cyklicky očištěných hodnotách bez jednorázových a jiných prozatímních opatření je rozpočtová politika Dánska nadále opatrná, a to s ohledem na výjimečné příjmy zaznamenané v roce 2005, rozpočtový balík pro rok 2006 a nejistoty spojené s výpočtem mezer výstupu.
Očekává se, že se hrubá míra zadlužení bude značně snižovat a v roce 2010 dosáhne 21,5 % HDP. S ohledem na udržitelnost veřejných financí čelí Dánsko jen velmi malému riziku spojenému s rozpočtovými náklady na stárnoucí populaci. Konsolidace podle střednědobých cílů v průběhu programového období zlepší udržitelnost.
Slovensko
Slovensko předložilo dne 1. prosince 2005 novou aktualizaci konvergenčního programu, zahrnující období 2005–2008. Cílem programu je na základě věrohodného makroekonomického scénáře provést snížení nadměrného schodku veřejných financí do roku 2007, především omezováním výdajů. Nová aktualizace z velké části potvrzuje plánované úpravy předcházejícího programu ve srovnání s příznivějším makroekonomickým scénářem.
Střednědobým cílem stavu rozpočtu vyplývajícím z programu je schodek ve výši 0,9% HDP vyjádřený v cyklicky očištěných hodnotách bez jednorázových a jiných prozatímních opatření, což je v souladu s Paktem o stabilitě a růstu. Předpokládá se však, že tohoto cíle bude dosaženo až po skončení programového období, konkrétně v roce 2010.
Za předpokladu, že rizika spojená s rozpočtovými cíli jsou víceméně vyrovnaná, se zdá, že přístup k rozpočtu uvedený v programu odpovídá požadvku nápravy nadměrného schodku do roku 2007. Ve zbývajícím roce programového období (2008), kdy bude možné označit cyklické podmínky jako hospodářsky příznivé období, bude zlepšení stavu rozpočtu (vyjádřené v cyklicky očištěných hodnotách bez jednorázových a jiných prozatímních opatření) plánované okolo 0,25 % HDP pod orientačním cílem 0,5 % HDP stanoveným v Paktu o stabilitě a růstu.
S ohledem na udržitelnost veřejných financí se zdá, že Slovensku hrozí středně vysoké riziko vzhledem k očekávaným rozpočtovým nákladům na stárnoucí obyvatelstvo. Míra zadlužení je značně pod hranicí 60 % referenční hodnoty a za předpokladu stejné politiky pro následující dvě desetiletí by se neměla změnit. Přísné provádění plánované konsolidace veřejných financí ve střednědobém horizontu je nutné ke snížení rizik pro jejich dlouhodobou udržitelnost.
V souvislosti s hodnocením Komise se jeví jako vhodné, aby Slovensko zvýšilo úsilí v oblasti rozpočtové úpravy a posílilo výdajové stropy.
Švédsko
Švédsko předložilo dne 24. listopadu 2005 novou aktualizaci konvergenčního programu, zahrnující období 2005–2008. Aktualizace na základě věrohodného makroekonomického scénáře předpokládá přebytek veřejných financí ve výši 1,6 % HDP v roce 2005, 0,9 % v roce 2006, 1,2 % v roce 2007 a 1,7 % v závěrečném roce programu 2008. Výdaje i příjmy ve vztahu k podílu HDP vykazují ve stanoveném období postupnou klesající tendenci. Zatímco pokles podílu příjmů je spíše příznivý a zakládá se na politických rozhodnutích, je pokles podílu výdajů méně příznivý a zakládá se především na lepších cyklických podmínkách.
Švédsko si samo stanovilo cíl dosáhnout přebytku v průměrné výši 2 % HDP v průběhu cyklu, což může být považováno za ambiciózní střednědobý cíl a v porovnání s Paktem o stabilitě a růstu představuje mnohem větší požadavky.
S ohledem na posouzení Komise se rozpočtová strategie jeví jako přiměřená s ohledem na požadavky Paktu. Poskytuje dostatečné bezpečné rozpětí ve vztahu k překročení limitu schodku ve výši 3 % HDP při běžných cyklických výkyvech v průběhu období a jeví se jako plně dostačující k zajištění, aby byly střednědobé cíle programu do konce tohoto období splněny. Zatímco se přebytek veřejných financí za rok 2006 vyjádřený v cyklicky očištěných hodnotách bez jednorázových a jiných prozatímních opatřeních snižuje a způsobuje tak odchýlení od střednědobých cílů v přibližné výši 1 % HDP v roce 2006 a 2007, je třeba uvést, že střednědobé cíle Švédska představují v porovnání s Paktem mnohem větší požadavky.
Očekává se, že se hrubá míra zadlužení bude značně snižovat a v roce 2008 dosáhne 46 % HDP. S ohledem na udržitelnost veřejných financí čelí Švédsko jen velmi malému riziku spojenému s rozpočtovými náklady na stárnoucí populaci. Plánovaná konsolidace směřující ke 2 % střednědobých cílů ke konci programového období posílí udržitelnost.
Maďarsko
Aktualizace maďarského konvergenčního programu, která zahrnuje období 2005–2008, byla předložena dne 1. prosince. Na základě věrohodného makroekonomického scénáře, který je příznivější spíše ke konci programového období, potvrzuje aktualizace rok 2008 jako cílové datum pro snížení nadměrného schodku z odhadovaných 6,1 % HDP v roce 2005 na 1,9 % v roce 2008. Neexistuje však dostatečné množství strukturálních opatření, aby bylo možné posoudit jejich krátkodobé a střednědobé rozpočtové důsledky. Na základě předcházejících záznamů by se mohly rozpočtové výsledky od výhledu v programu lišit. Rozpočtová strategie uvedená v programu proto musí být řádně doložena, aby byla v souladu s nápravou nadměrného schodku, ke které má dojít do roku 2008.
Program nestanoví střednědobé cíle stavu rozpočtu. Střednědobé cíle nemohou být odhadnuty ani z rozpočtových výhledů programu.
Míra zadlužení se v roce 2006 ve výši 58,5 % HDP blíží referenční hodnotě. Zdá se, že udržitelnost maďarských veřejných financí čelí vysokému riziku vzhledem k předpokládaným rozpočtovým nákladům souvisejícím se stárnutím populace. Ve střednědobém horizontu je proto nezbytná rozsáhlá konsolidace veřejných financí a posílení stavu rozpočtu, aby se snížilo riziko pro udržitelnost veřejných financí.
Rada v listopadu 2005 dospěla k závěru, že opatření plánovaná maďarskou vládou nejsou dostatečná k dosažení plánované míry schodku v letech 2005 a 2006. Komise apeluje na Radu, aby vyzvala Maďarsko k předložení pozměněné aktualizace jeho konvergenčního programu. Tato změna by měla být předložena do 1. září a uváděla by konkrétní a strukuturální opatření, která budou plně v souladu se střednědobým plánem Maďarska na snižování schodku veřejných financí. Mezitím by mělo Maďarsko pokračovat v úsilí o dosažení svých rozpočtových cílů pro rok 2006 a dále.
Posouzení Komise týkající se jednotlivých zemí a přehled klíčových údajů z každého programu je k dispozici na internetové stránce:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/year/year20052006_en.htm
Finsko předložilo dne 24. listopadu 2005 novou aktualizaci stabilizačního programu, zahrnující období 2005–2009. Na základě opatrného makroekonomického scénáře program předpokládá, že stav veřejných financí bude nadále vykazovat dostatečný přebytek, ačkoli se do roku 2009 (tj. do konce programového období) nepatrně sníží na 1,5 % HDP. V porovnání s předcházející aktualizací byly předpokládané roční přebytky přehodnoceny a upraveny směrem dolů o 0,5 % HDP, aby bylo zohledněno postupné zavádění daňových škrtů.
Program nestanoví výslovně střednědobé cíle stavu rozpočtu. Předpokládá však dosažení strukturálního přebytku ve výši přibližně 1,5 % HDP do konce programového období, což může být považováno za střednědobý cíl.
Rizika spojená s rozpočtovými cíli uvedenými v aktualizaci se jeví jako víceméně vyrovnaná. Víceleté výdajové stropy ústřední vlády jsou prozatím k udržení výdajů v mezích dostatečné, zatímco se zdá, že daňové předpoklady vznikly na základě opatrnějšího posouzení. Co se týče hospodářského růstu, stabilizační program upozorňuje na riziko, že mohou být podceněny nepříznivé účinky stárnutí populace a snižování nabídky pracovních sil. S ohledem na toto posouzení rizik se stav rozpočtu uvedený v programu jeví jako dostatečný pro dosažení střednědobých cílů programu v průběhu programového období. Navíc je v průběhu celého období při běžných makroekonomických výkyvech zajištěno dostatečné bezpečnostní pásmo proti překročení referenční hodnoty 3 % HDP.