Přenesení čísla probíhá ve lhůtě několika dní až týdnů, závisí na aktivitě spotřebitele, který musí podstoupit proceduru čítající několik kroků. Nejdříve podá objednávku u nově zvoleného operátora, od kterého obdrží speciální kód. Do 11 dní musí s obdrženým kódem podat výpověď u stávajícího operátora, který ji do 5 dní posoudí a pokud operátor nemá vůči zákazníkovi pohledávky, přenesení musí povolit. Novou SIM kartu obdrží spotřebitel u svého nového operátora, kde se také dohodne na datu přenesení čísla. Samotné přenesení proběhne mezi 0:00 – 6:00 hodinou ranní a spotřebitel se tak do nového dne probudí již u nového operátora.
„Možnost přenesení telefonního čísla do jiné mobilní sítě není umožněna majitelům pevných linek, uživatelům sítě Eurotel T!P a z důvodu vysokých smluvních pokut je prakticky bezpředmětná pro spotřebitele, kteří uzavřeli s operátory dlouhodobé smlouvy,“ vysvětluje Tomáš Liškutín, který se v SOS zabývá telekomunikačními otázkami.
Mobilní operátoři lákají zákazníky k přenesení čísla řadou slibů a marketingových akcí. Akční nabídky jsou však obvykle podmíněny závazkem využívání služeb na dobu určitou, často i se smluvním závazkem minimální fakturované částky. „SOS doporučuje spotřebitelům, aby uzavření dlouhodobé smlouvy pečlivě zvážili. Vysoké smluvní pokuty jim mohou fakticky znemožnit využít nových výhod a slev, se kterými operátoři přijdou až následně,“ radí Liškutín.
Ačkoliv poplatek za přenesení čísla je v tuto chvíli téměř zanedbatelný, již brzy může významně vzrůst. Operátoři se různí v názorech na výši částky, kterou by si měli mezi sebou za přenesení účtovat, a to od necelých 100 Kč po téměř 2000 Kč. Jejich spor nyní řeší Český telekomunikační úřad, který rozhodne o osudu mobilní přenositelnosti v ČR. V pevných sítích již dříve ČTÚ rozhodl o ceně za přenesení ve výši 2850 Kč bez DPH za jedno číslo, což fakticky znemožnilo využití pevné přenositelnosti pro běžné spotřebitele a stává se stále větší překážkou v souvislosti s rozmachem internetové telefonie. Nový operátor, ke kterému spotřebitel chce přejít, musí totiž obvykle Českému Telecomu zaplatit uvedenou částku a po zákazníkovi požaduje její úhradu, což není přijatelné. „Sdružení obrany spotřebitelů ČR věří v rozumné rozhodnutí ČTÚ, které určí výši poplatku za přenesení na rozumné úrovni, aby nedošlo k faktickému znemožnění této služby zvyšující volbu spotřebitelů,“ uzavírá Liškutín.