Prodej nových osobních automobilů v posledních dvou letech klesá. Vyplývá to ze statistik Sdružení automobilového průmyslu. Zatímco v roce 2003 bylo prodáno téměř 150.000 nových vozů, o rok později to bylo o 16.572 vozů méně (132.973). V loňském roce pak bylo prodáno celkem 127.376 nových vozů, tj. o dalších 1.608 méně než v roce předchozím. Tento trend pokračuje i v letošním roce kdy prodej nových osobních aut v 1. čtvrtletí meziročně klesl o jedno procento na 27.568 vozů.
Co se naopak zvyšuje, je stáří vozového parku. Zatímco na konci roku 2003 byl průměrný věk registrovaného osobního automobilu 13,43 let, na konci loňského to bylo 13,82 let. Za poslední dva roky tak vozový park zestárl o téměř 5 měsíců. Důvody jsou zřejmé. Zatímco prodej nových vozů zaznamenal v posledních 2 letech pokles, vzrostl počet prodaných ojetin. Ani dovoz ojetin s průměrným stářím kolem osmi let průměrné stáří vozového parku příliš nezlepšuje.
Graf: Stáří vozového parku v ČR
Zdroj: www.autosap.cz
Jiný kraj, jiný věk
Existují však relativně velké rozdíly mezi jednotlivými kraji a okresy. Jestliže v Praze je průměrný věk osobních automobilů 12,76 roku, v Pardubickém kraji je stáří vozového parku o 2 roky vyšší. Přestože Praha vede s dostatečným náskokem, za 12 měsíců loňškého roku zestárl pražský vozový park o více než 1 rok. Jediný kraj, který se může za loňský rok pochlubit omlazením vozového parku, je Vysočina.
Tabulka: Průměrné stáří osobních automobilů v jednotlivých krajích ČR
Kraj | Průměrné stáří vozu v letech | |
---|---|---|
k 31.12.2005 | k 31.12.2004 | |
Praha | 12,76 | 11,64 |
Jihomoravský | 13,40 | 13,20 |
Zlínský | 13,44 | 13,30 |
Středočeský | 13,59 | 13,39 |
Moravskoslezský | 13,73 | 13,70 |
Karlovarský | 13,82 | 13,68 |
Olomoucký | 13,97 | 13,88 |
Vysočina | 14,07 | 14,10 |
Jihočeský | 14,15 | 13,97 |
Plzeňský | 14,27 | 14,22 |
Královéhradecký | 14,52 | 14,38 |
Liberecký | 14,59 | 14,40 |
Ústecký | 14,71 | 14,57 |
Pardubický | 14,73 | 14,66 |
ČR celkem | 13,82 | 13,53 |
Zdroj: www.autosap.cz
Automobil není víno
V porovnání se ostatními státy Evropské unie patříme k zemím s nejvyšším průměrným stářím vozového parku. Na vině jsou především vozy značky Škoda a vozy z tzv. východního bloku, které byly vyrobeny před rokem 1989. Technický stav těchto vozidel je v mnohých případech nevyhovující a jsou tak provozu nebezpečná. Navíc jejich vliv na životní prostředí z hlediska emisí je daleko větší než u dnešních vozidel.
Základní podmínkou pro omlazení vozového parku je snížení počtu starších vozidel. Nebude-li docházet k vyřazování těchto aut z provozu ve větší míře než doposud, průměrný věk vozidel bude růst i v dalších letech. Zatímco u nás dosahuje roční obnova vozového parku zhruba 4 %, v zemích západní Evropy je to zhruba dvojnásobek.