Teplé počasí a sluneční paprsky lákají nejen k výletům do přírody. Nejedna rodinka využije slunného víkendu, aby se poohlédla po novém dopravním prostředku. A nemusí jít o fungl nové vozidlo od tuzemského prodejce. Stále více vozů je pořizováno v autobazarech nebo dovezeno ze zahraničí.
Bazary lákají nabídkou i cenami
Autobazary zažívají v posledních týdnech žně. Začátkem jara řada z nich zaznamenává zvýšenou poptávku především po osobních automobilech. Není se co divit. Rozdíl mezi novým a ojetým vozem je zřejmý. Důvodem je cena vozidla. Ta však může být v rámci jednotlivých autobazarů dosti rozdílná. Naštěstí mnoho bazarů pochopilo, že internet je nejširším zdrojem informací, a proto na svých webových stránkách celkem pravidelně aktualizují svou nabídku tuzemských a zahraničních vozů. K dispozici je u každého modelu řada informací včetně ceny.
Ovšem nejen cena a široká nabídka je důvodem pro nákup ojetiny. Nové vozy ztrácejí přibližně 15 – 40 % své hodnoty již v prvním roce po zakoupení, kdežto ojeté vozy drží svou hodnotu mnohem déle.
Dvakrát měř, jednou řež
Pokud se rozhodnete pro nákup ojetého vozu, stojíte před zásadním otázkou. Pořídit jej z bazaru nebo na inzerát? Každá volba má svá pro i proti. V bazaru může být cena vyšší o marži obchodníka, ovšem není to pravidlem. Naopak jeho výhodou může být určitá záruka kvality kupovaného vozu.
Ať už se rozhodnete pořídit ojetinu jakýmkoliv způsobem, vždy je třeba být maximálně obezřetný. Kontrola technického průkazu a osvědčení o technickém průkazu je samozřejmostí. Stejně tak kontrola čísla a typu motoru i karoserie a barva vozu, která musí odpovídat údajům uvedeným v technickém průkaze. V něm by měly být zaznamenány i veškeré větší úpravy a zásahy provedené na vozidle. Další důležitou informací je původ vozidla, tj. zda byl vůz prodán jako nový v tuzemsku nebo zda byl importován ze zahraničí. I tuto informaci naleznete v technickém průkaze.
Prohlídka pod drobnohledem
Renomovaný autobazar si před výkupem vozu od původního majitele vozidlo řádně proklepne a vyzkouší jeho technický stav. Přesto, pokud již máte vybraný vůz, není od věci vzít si k nákupu zkušeného mechanika. Auto není svetřík, abyste s jeho nákupem byly vyřízení během čtvrthodinky. Má-li být prohlídka kvalitní, může protáhnout až na dvě hodiny. Zkušební jízda v rámci ní by měla být dostatečně dlouhá, aby se vůz stačil zahřát a mohl předvést svůj výkon. Jízdní vlastnosti vozu zajisté nepoznáte při průjezdu dvou křižovatek, najet byste proto měli nejméně 20 kilometrů.
Povinnosti nového majitele
Prodej každého ojetého auta , novějšího i staršího, drahého i laciného, musí provázet smlouva o koupi a záznam o technickém stavu vozidla. Na smlouvě nesmí chybět podpis obou stran ani datum. Další povinností nového majitele vozu je uzavření povinného ručení. Výběr je již zcela na vás, v současnosti máte na výběr z 8 pojišťoven. Nedodržením povinnosti uzavřít povinné ručení vám hrozí pokuta 20 tisíc korun a zákaz činnosti spočívající v zákazu řízení vozidel až na jeden rok. Z povinného ručení nejsou hrazeny pouze škody, které způsobíte svým vozem někomu jinému. „Hrazeny z něho jsou ale i například škody, které mají povahu ušlého zisku nebo náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků,“ uvádí Václav Bálek z České pojišťovny. Pokud s nákupem automobilu zároveň prodáváte starý vůz, je třeba oznámit změny vlastníka pojišťovně, aby po vás nebylo vyžadováno zaplacení pojistného za vůz, který již několik měsíců má nového majitele.
Zdroj: Tisková zpráva České pojišťovny