Otěže loňské
inflaci přitáhly loni především potraviny. "Ještě dva až tři
roky bude probíhat přerozdělování trhu ve prospěch řetězců. To je doprovázeno cenovým
tlakem," vysvětluje tento stav manažer marketingového výzkumu Milan Hanuš z centrály
brněnské Euronovy, největšího prodejce potravin. K nižším cenám tedy vedl více boj o trh
než pokles příjmů domácností? Podle mne je největším vlivem jednoznačně konkurence.
Na tuzemský trh přicházejí další a další řetězce. Předloni vstoupil Penny Market, v
loňském roce Kaufland, my s Hypernovou, Tesco otevřelo své hypermarkety, zahájil
prodej Carrefour... Jediné, čím mohou tyto firmy zaujmout, jsou nízké ceny. Povedou i
letos obchodní řetězce cenovou válku? S jakými cenami mohou zákazníci pro letošek
počítat? Neočekávám, že by se ceny nějak dramaticky měnily, nijak výrazně se už
snižovat nebudou a zůstanou spíše na loňské úrovni. V očích laické spotřebitelské
veřejnosti však bude působit masivněji na místní trhy například Kaufland, který počítá s
další expanzí. Ostatní, když už nemají sílu Kaufland cenami následovat, je alespoň nezvýší.
Jak je vlastně možné, že prodáváte za výrazně nižší ceny než malí prodejci? Dosahujeme
nízkých cen díky obrovským objemům odebíraného zboží. Nejsou nízké ceny spíš
výsledkem nátlaku na dodavatele? Takové chování rozhodně nepředpokládám. My jsme
pro dodavatele zajímavý klient, který řádně platí. Naše spolupráce má také řadu
logistických výhod. Na trhu je silná konkurence i mezi řetězci, dodavatel vždycky může
sáhnout po jiném odběrateli. K nižším cenám přispívají i programy vlastních
maloobchodních značek. Jak? Pokud výrobce ’rezignuje’ na vlastní značku a vyrábí jen
pro nás, může z takové spolupráce velice slušně profitovat. V takovém případě za
výrobce převezmeme starosti s marketingem a prodejem, tedy nemalou část výrobních
nákladů.
Zdroj: MF Dnes 12.1. 1999