Ceny potravin drží na uzdě hlavně konkurenční boj

12.01.1999 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Otěže loňské inflaci přitáhly loni především potraviny. "Ještě dva až tři roky bude probíhat přerozdělování trhu ve prospěch řetězců. To je doprovázeno cenovým tlakem," vysvětluje tento stav manažer marketingového výzkumu Milan Hanuš z centrály brněnské Euronovy, největšího prodejce potravin. K nižším cenám tedy vedl více boj o trh než pokles příjmů domácností? Podle mne je největším vlivem jednoznačně konkurence. Na tuzemský trh přicházejí další a další řetězce. Předloni vstoupil Penny Market, v loňském roce Kaufland, my s Hypernovou, Tesco otevřelo své hypermarkety, zahájil prodej Carrefour... Jediné, čím mohou tyto firmy zaujmout, jsou nízké ceny. Povedou i letos obchodní řetězce cenovou válku? S jakými cenami mohou zákazníci pro letošek počítat? Neočekávám, že by se ceny nějak dramaticky měnily, nijak výrazně se už snižovat nebudou a zůstanou spíše na loňské úrovni. V očích laické spotřebitelské veřejnosti však bude působit masivněji na místní trhy například Kaufland, který počítá s další expanzí. Ostatní, když už nemají sílu Kaufland cenami následovat, je alespoň nezvýší. Jak je vlastně možné, že prodáváte za výrazně nižší ceny než malí prodejci? Dosahujeme nízkých cen díky obrovským objemům odebíraného zboží. Nejsou nízké ceny spíš výsledkem nátlaku na dodavatele? Takové chování rozhodně nepředpokládám. My jsme pro dodavatele zajímavý klient, který řádně platí. Naše spolupráce má také řadu logistických výhod. Na trhu je silná konkurence i mezi řetězci, dodavatel vždycky může sáhnout po jiném odběrateli. K nižším cenám přispívají i programy vlastních maloobchodních značek. Jak? Pokud výrobce ’rezignuje’ na vlastní značku a vyrábí jen pro nás, může z takové spolupráce velice slušně profitovat. V takovém případě za výrobce převezmeme starosti s marketingem a prodejem, tedy nemalou část výrobních nákladů. Zdroj: MF Dnes 12.1. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU