Tentokrát trochu netradičně na jedno téma - začátek školního roku. Jak to nakonec bude se státními maturitami? Jaké změny nás čekají v tom příštím? Letos se naposledy učí "postaru"! Co staří učitelé a nový způsob?
Některým našim čtenářům prázdniny skončily, jiným ještě ne, léto trvá dál, proto pokračujeme i v letu letním světem. A myslím, že samotný začátek školního roku musel být perný pro učitelky mající ve třídě zvídavé děti. Jak totiž odpovědět na všetečnou otázku, jak je možné, že nás na školách vítají dvě ministryně? Ještěže většina dětí netuší, co to taková ministryně je...
Nový školní rok s sebou nese také dvě významná "naposledy". Základní školy letos učí naposledy podle starých osnov. Od příštího roku by se školy měly řídit tzv. rámcovými programy, které dávají školám a učitelům větší volnost ve výuce. Se změnou přišla Petra Buzková a můžeme říct, že alespoň něco se jí povedlo. Tedy, snad se to povede... Již se nebude diktovat, co a kolik hodin se má učit, ale co všechno má žák umět a vědět. Otázka, a to dosti závažná, je, jak si s tímto poradí sami učitelé, léta zvyklí víceméně bezmyšlenkovitě plnit co mají předepsáno.
Ale nezobecňujme, určitě se najdou tací, kteří změnu přivítají a využijí, pak i tací, kteří ji přivítají, ale budou mít problémy se přizpůsobit, a bohužel i ti, jejichž myšlení pojmy jako "svoboda", "konec biflování" a "rozvoj myšlení" v souvislosti se školou nezná. Doufejme, že těch bude co nejméně... Ostatně, zatím se nám potvrdilo, že žít ve svobodě a zodpovědnosti za své jednání není tak úplně jednoduché a ne všem vyhovuje, tohle nebude jiné.
Důležitá též bude motivace učitelů - že to nejsou peníze, ví každý, kdo viděl výplatní pásku učitele, láska k dětem se nedá očekávat u všech a jistě má své hranice, nadšení z práce většinou rychle vyprchává a nedá se z něj žít po celý profesní život, společenské uznání a prestiž to jistě také nebude, vždyť nejčastějším přívlastkem učitelky i od rodičů je "ta kráva"... Člověk si až říká, proč ti naši učitelé vůbec učí? Mají to zapotřebí? Všichni alespoň trochu schopní mají můj neskonalý obdiv!
A je až s podivem, že se žádná ministryně a žádný ministr nepokusil tento stav změnit, jako by nikdo neměl zájem na tom, aby učitelé byli ti úspěšní a motivovaní lidé, aby studovat pedagogickou fakultu bylo stejně lákavé jako studovat práva, aby do školství neodcházela jen menší část absolventů pedagogických fakult...
Čeká nás ještě dlouhá cesta ke kvalitnímu vzdělávání. A žádný ministr sám nic nezmůže, záleží na smýšlení společnosti, na tom, jak si bude vážit své vlastní vzdělanosti. Nezmění to ani peníze. Ale velmi tomu mohou pomoci...
Nový školní rok by také měl být poslední, kdy se nekonají státní maturity. Po dlouhých letech příprav by měly od příštího roku přijít tzv. státní maturity. Jak to ale všechno nakonec dopadne je ve hvězdách, nová ministryně školství se bude tyto maturity snažit odsunout, protože nejsou dobře připraveny.
Nevím jak vy, já jí budu v její snaze držet palce. Státní maturity jsou jistě dobrá věc, proto by byla škoda znehodnotit je špatnou prací některých zodpovědných lidí a "odborníků". Bohužel, z celé věci už se dávno stalo politikum a není proto tak důležité, jestli jsou státní maturity připraveny špatně nebo ne, ale která vláda je připravila a která je chce odložit. A že by teď někdo připouštěl chybu, toho se asi nedočkáme. Zdá se tedy, že ač se to zdá rozumné, odložení státních maturit se nedočkáme. Nu což, čeští studenti už přežili horší věci...
Materiál byl převzat ze zpravodajského a informačního serveru VYSOKESKOLY.CZ.