Škody způsobené krachem řady
cestovních kanceláří v roce 1997 se odhadují na 260 miliónů
korun. Za prostředky daňových poplatníků musel stát ze zahraničí
repatriovat asi 5000 klientů těchto zkrachovalých CK a zhruba
stejné množství lidí na svou zaplacenou dovolenou v důsledku
krachu cestovní kanceláře neodcestovalo.
Návrh nového zákona počítá s rozdělením cestovních kanceláří na
touroperátory, pro které zavede koncesovanou živnost, a prodejce
v režimu vázané živnosti. Podmínkou pro získání koncese by bylo
mimo jiné i sjednání povinného pojištění. Návrh obsahuje
desetiměsíční přechodové období, po které se cestovní kanceláře
musí s novými podmínkami vyrovnat. Pokud by návrh procházel
sněmovnou bez potíží, mohl by ho parlament schválit již v tomto
roce a zákon by tak platil již pro příští letní sezónu. Česká
asociace pojišťoven má přitom připraven návrh
všeobecných podmínek pro tento produkt, takže ho může nabídnout
ještě před platností zákona jako nepovinný.
Podle odhadů by se zvýšení cen v důsledku kalkulace
nákladů na pojištění do ceny zájezdů lišilo podle bonity
jednotlivých CK, tedy podle toho, jak pojišťovna uzavře s CK
smlouvu o pojištění. Podle výpočtů MMR by však pohyb na ceně
zájezdu po započtení nákladů na pojištění měl činit desítky
korun (asi 40 až 60 korun) na zájezd. V Německu se po zavedení
povinného jištění ceny zvýšily v průměru o dvě až tři DEM.
Zdroj: Finance.CZ