Parametry nadstandardu (1.díl)

29.09.2006 | , Dům a zahrada
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Finance.cz

Stavíme-li nový dům, přejeme si ho vybavit tak, aby co nejlépe sloužil našim nárokům a splňoval naše představy. Co bychom měli znát před rozhodnutím, zda vybavíme dům garáží, saunou, vířivou koupelí.

Dříve, než se rozhodneme pro zakomponování "drobného nadstandardu", jakým je například vířivá lázeň, sauna či prostorná garáž pro náš vůz, měli bychom znát alespoň základní informace o provozu těchto prvků.

Není to poprvé, kdy prezentuji svůj názor na význam garáže. Osobně preferuji raději přístřešky pro auto než garáž. Auto chápu jako další běžný spotřební předmět, kterému navíc teplotní změny při používaní garáže zejména v zimním období spíše škodí (agresivita solí používaných při údržbě silnic vzrůstá se stoupající teplotou), nehledě na významný rozdíl při limitovaných investičních nákladech. V případě realizace garáže se samozřejmě musíme rovněž vyrovnat s podmínkami obecně závazných předpisů. Vyhláška č.137/1997 Sb. nám ukládá, že každý rodinný dům musí mít nejméně jedno garážové stání na jeden byt. Není-li možné stání situovat v domě nebo stavebním napojením na něj, musí být odpovídající plocha na pozemku. Prozradím, že žádný předpis jednoznačně nedefinuje, co si máme pod pojmem "garážové stání" představit. Některé stavební úřady tvrdí, že se jedná o garáž, jiné povolí například zpevněnou plochu zastíněnou jen dřevěnou pergolou. Pražská vyhláška č. 26/1999 (platí pouze pro území městských částí hlavního města) nepřipouští dvojí výklad a hovoří již jednoznačně o garáži.

Problémy mohou nastat, chceme-li garáž situovat na hranici pozemku těsně u silnice. Norma požaduje mezi vraty garáže a obrubníkem vozovky prostor rovnající se minimálně dvěma třetinám délky vozidla a dobrý rozhled na obě strany. Jak velkou garáž realizovat tak, abychom mohli z jednoho či více aut pohodlně vystupovat? V tom nám poskytne vodítko ČSN 73 60 57 "Jednotlivé a řadové garáže". Vychází se vždy z velikosti v úvahu přicházejícího vozidla. Na straně řidiče nebo mezi vozidly je praktické mít minimálně 700 mm. Na opačné straně stačí 250 mm. Před a za vozidlem 600 mm. Světlá výška musí být o 200 mm vyšší než auto, minimálně však 2100 mm. Šířka vrat je o 500 mm větší než šířka vozidla, výška o 200 mm obdobně jako strop garáže. Vrata mají mít práh, ale maximálně 50 mm vysoký proti zatékání dešťové vody. Předložená rampa vyrovnávající rozdíl výšek mezi příjezdovou cestou a úrovní podlahy v garáži má mít maximální sklon 17 procent.

Z hlediska požární bezpečnosti je praktické vědět, že každá garáž je samostatný požární úsek. To znamená, že musí být od ostatních částí domu důsledně oddělena certifikovanými protipožárními dveřmi a ostatními nespalnými konstrukcemi včetně ochrany krovu. Ty řidiče, kteří požadují jako součást dispozice garáže dílnu s úložnými prostory na oleje a autokosmetiku, také zklamu - musí být v oddělené místnosti opět opatřené požárním předělem. Garáž musí být vybavena příslušným typem hasicího přístroje podle návrhu požárního technika.

Sousedí-li garáž přímo s obytnými místnostmi domu, musí dělicí stěna splňovat požadavek vzduchové neprůzvučnosti 53 dB, stejně tak jako střecha garáže. Praktické je vybavit garáž umyvadlem s tekoucí teplou i studenou vodou, rovněž tak dalším volným výtokem s možností napojení hadice. Ti, kteří požadují v podlaze garáže kanalizační vpusti pro odtok tajícího sněhu v zimě, by měli vědět, že musí být opatřena lapačem tuku a odlučovačem ropných produktů - opět nikterak levná záležitost. Podle vodního zákona nelze toto zařízení povolit v rámci stavebního řízení na dům, ale podléhá samostatnému vodoprávnímu řízení, čímž se může stavba při pověstné "rychlosti" práce našich úřadů značně oddálit, nepočítaje v to délku vlastního správního řízení (minimálně dva a půl měsíce včetně nabytí právní moci) vyplývající ze zákona. Každá garáž musí mít přirozené, nejlépe příčné provětrání neuzavíratelnými ventilačními otvory opatřenými mřížkou a síťkou proti hmyzu o ploše minimálně 0,0225 m2, což je problematické řešení zejména při realizaci nízkoenergetických domů - únik drahého tepla. No řekněte, není výhodnější realizovat místo garáže pouze elegantní přístřešek pro auto...?

Autor článku

Josef Smola  

Články ze sekce: BYDLENÍ