I když se poslední výsledky maloobchodu mírně vylepšily, stěží mohou
letos obchodníci počítat s růstem tržeb. Český statistický úřad ohlásil meziroční pokles
únorových tržeb o 3,2 procenta, zatímco lednový propad byl ještě hlubší- téměř
pětiprocentní. Letos však jde již o druhý rok, kdy lidé utrácejí méně. "Snížení propadu v
prodeji automobilů, které jsou zbytným zbožím, je zajímavým signálem, stejně tak i
desetiprocentní růst u potravin," míní Monika Procházková z Patria Finance. Nárůst
obratu je však zřejmou reakcí na výrazně nižší ceny potravin. Index potravinářských tržeb
vyhnaly nahoru zejména velké obchodní řetězce- podniky s více než stovkou zaměstnanců
totiž zvýšily obrat o 23,7 procenta. Naopak příjmy obchodníků se spotřebním zbožím se
oproti loňsku ztenčily o 10,8 procenta, obdobný propad postihl i restauratéry. Podle
analytiků tak není žádný důvod k optimismu. "Český člověk není zvyklý na hrozící
nezaměstnanost. Lidé si budou vytvářet úspory," říká Procházková, která z indexu
spokojenosti spotřebitelů usuzuje spíš na celoročně trvající slabý propad či stagnaci.
Tomu odpovídá i dlouhodobý trend spotřebitelů snižovat výdaje za osobní služby.
Zdroj: MF Dnes 16.4. 1999