Blíží se konec jednoho monopolu
Pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla dozná zásadní změny. Novelu zákona doporučila sněmovna do třetího čtení.
Pokud novela, o níž nyní rokují poslanci, bude přijata situace v této oblasti se podstatně změní. Především skončí monopol jedné pojišťovny a do hry mohou vstoupit i další pojišťovací ústavy. Konkurence by teoreticky měla přinést zlevnění tohoto druhu pojištění, neboť pojišťovny , pro něž se otevírají nové možnosti, se budou snažit
získat nové zákazníky.Má to však svůj háček. Z "povinného ručení" se totiž nehradí jen škody na plechu automobilů, ale i poškození zdraví osob, které má někdy trvalé následky a pojišťovna je splácí celou řadu let. Aby to mohla dělat, musí si vytvořit co nejrychleji značnou finanční rezervu. A to je důvod, proč se zlevněnou sazbou nebudou pojišťovny pospíchat.
Aby však rázem podstatně nezdražily, tomu čelí návrh Ministerstva financí, který by příslušnou vyhláškou sazby reguloval. Poslanci se však domnívají, že regulaci by neměla určovat ministerská vyhláška, ale přímo zákon, který by obsahoval určité rozpětí sazeb od minimálních po maximální. Podle poslance Urbana by rozdíl mezi minimem a maximem mohl činit až 30 %. Jakou sazbu nabídnou pojišťovny svým zák
azníkům, závisí čistě na nich.
Současné a navržené sazby povinného pojištění v Kč |
||
Kategorie |
nyní |
příště |
Motocykly |
||
Do 50 ccm |
168 |
100 |
Do 350 ccm |
420 |
100 |
Nad 350 ccm |
780 |
2 291 |
Osobní auta |
||
Do 1000 ccm |
912 |
885 |
Do 1350 ccm |
2 124 |
3 064 |
Do 1850 ccm |
2 952 |
4 842 |
Do 2500 ccm |
4 524 |
6 482 |
Nad 2500 ccm |
7 128 |
10 039 |
Zdroj: HN 27.5. 1999