Významné tuzemské banky náhle změnily chování vůči největšímu pražskému strojírenskému podniku ČKD Dopravní systémy a namísto odmítavých gest nyní hovoří o tom, že mu půjčí peníze. Důvod je jasný: v pondělí vláda schválila převzetí této potápějící se firmy Konsolidační bankou. A podnik se státní účastí je pro bankéře mnohem lepším klientem než subjekt ve vlastnictví krachujícího
holdingu ČKD. Nejprve v úterý IPB rozhodla, že Dopravním systémům poskytne půjčku ve výši 340 milionů korun na dokončení zakázky tramvají pro filipínskou Manilu. Včera pak o urychleném profinancování výroby souprav pro pražské metro zahájilo firemní vedení a majitelé jednání s Českou spořitelnou. Podnik vyčíslil, že potřebuje nyní na tuto zakázku téměř půl miliardy korun. "Podobně jako u tramvají se celá zakázka velmi protahuje. Proto je třeba urychleně zajistit financování, ale i tvrdý dohled nad tím, aby peníze šly pouze do výroby," sdělil jeden z účastníků včerejšího jednání, podle něhož se o úvěru rozhodne v nejbližších dnech. K rozhovorům se však spořitelna blíže nevyjádřila. "Informace poskytneme ve čtvrtek," řekl pouze mluvčí Pavel Jiroušek. Několik dlouhých měsíců přitom do Dopravních systémů nepřitekla z bank ani koruna. Firma tak musela začátkem jara zastavit výrobu. Tramvaje pro Manilu a nové soupravy metra jsou dvě ze tří stěžejních zakázek Dopravních systémů. Kontrakty mají velký časový skluz, podobná je přitom situace i u třetí důležité zakázky na dodávku rychlovlaků pro České dráhy. Posledních dvanáct tramvají pro filipínské hlavní město musí podnik v rychlosti dokončit do poloviny června, jinak mu hrozí sankce ve výši téměř devět set milionů korun. Menší, ale přesto výraznou ztrátu může podnik zaznamenat i v případě vozů metra. Všech dvaadvacet souprav za 4,4 miliardy korun mělo sloužit cestujícím v Praze již za dva měsíce. Dosud je jedna ve zkušebním provozu a další čtyři musí ČKD kvůli nedostatkům předělat. "Pokud získáme rychle úvěr, může být tento kontrakt dokončen s jednoročním skluzem," tvrdí mluvčí ČKD Richard Pažout. Odbory z ČKD věří, že úvěr, který poskytne Investiční a Poštovní banka na dokončení posledních tramvají pro Manilu, pomůže vyřešit i problémy podniku s proplácením mezd zaměstnancům. Odborový předák Dopravních systémů Ladislav Binko tvrdí: "Z celkové sumy půjde 250 milionů korun na materiál nutný k dokončení zakázky a zbylé peníze na režijní náklady, v nichž je i poměrná část mezd zaměstnanců. Pokud nebudou platy vypláceny, zaměstnanci si asi vynutí razantní postup. Tím by byla stávková pohotovost, popřípadě stávka." Mluvčí IPB Barbora Tachecí však přesné rozdělení peněz nekomentovala. "Úvěr je určen výhradně na výrobu, jejíž součástí jsou i mzdy," řekla.
Zdroj: MF Dnes 3.6. 1999