Sněmovna schválila zákon zavádějící konkurenci do povinného ručení. Pod výrazem
konkurence si většinou představujeme snížení cen a zlepšení služeb. Proč v případě
povinného ručení k tomu nedojde a naopak se ceny mohou zvednout? Odpověď na tuto
otázku zní: Noví soutěžitelé prý musí vybudovat potřebnou infrastrukturu, kterou již
disponuje Česká pojišťovna. Když ale vstupoval na český trh mobilní telefonie
RadioMobil, musel oproti již zavedenému Eurotelu začínat také úplně od nuly. Zároveň
došlo k prudkému zlevnění služeb. Zde vězí jádro problému. Je cílem sama konkurence,
nebo snížení cen pro spotřebitele? Zastánci soutěže více pojišťoven tvrdí, že myslí hlavně
na budoucí blaho, kdy ceny mohou být nižší než při trvání monopolu České pojišťovny.
Ve skutečnosti ale nový zákon stanovuje minimální ceny povinného ručení stejné jako
letos, přičemž pojišťovny je mohou zvýšit až o třicet procent. V dalších letech se mají
ceny pojištění zvedat o inflaci. Proti původnímu vládnímu návrhu, který počítal s minimální
cenou povinného ručení až o polovinu vyšší, než je ta letošní, je to sice pokrok, o nějakém
zlevňování však nelze mluvit. A jsou vůbec dnešní sazby povinného ručení opravdu ty
správné? Vždyť je fakticky stanovovala Česká pojišťovna a stát pouze pasivně
schvaloval. Na druhé straně ani nevytvářel podmínky pro efektivní správu povinného
ručení, což vyplynulo z nedávné zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu. Vyšly najevo
nepořádky v podobě neúplné evidence motorových vozidel, beztrestného neplacení ručení
podstatnou částí majitelů a minimální kontroly celého systému, z kterého tak unikaly peníze
jak z děravého sudu. V chóru hlasů zaníceně volajících po konkurenci je zároveň slyšet
tóny ekonomické perverze, které žádaly- a také prosadilyaby stát stanovil minimální sazby
povinného ručení. Není k tomu žádný smysluplný důvod kromě snahy ulehčit někomu
podnikání pomocí státem posvěcené kartelové dohody. Hrozba, že pojišťovny zkrachují,
což je hlavní argument pro minimální ceny, přece mohla být odstraněna, kdyby povolení
ke vstupu na trh dostaly pouze silné mezinárodní společnosti, schopné unést počáteční
vysoké náklady. Podobně zapeklité případy jdou také řešit z opačného konce, tzv.
poskytnutím koncese. Spočívala by ve vypsání výběrového řízení na exkluzivní zajištění
povinného ručení v období 5-10 let. Každý přihlášený subjekt by vypracoval svoji
představu sazeb a jejich vývoje v čase, včetně garance splnění svého závazku. Na základě
nejlepší nabídky by byla uzavřena smlouva. Musela by ovšem být lepší a tvrději vymáhaná
než ty na dodávku souprav pro metro v Praze nebo vysokorychlostních vozů pro nové
koridory. Hospodářská soutěž by tak nepřišla zkrátka, ale ceny by se mohly snížit. Hlavně
by se konkurence nezaváděla doslova za každou cenu. Antimonopolní politika se zdánlivě
podobá fyzice částic, jelikož je často nepochopitelná zdravým selským rozumem . Ten ale
většinou utvářejí propagandistické kampaně zájmových skupin. V tomto případě se jedná
o lobby pojišťoven, které ovlivnily veřejné mínění, a tím i politiky, ve svůj prospěch. Jak
tragikomický pohled, když občané po mediální masáži horují za vlastní poškození. Stejně
tak jsme toho svědky třeba v případě zemědělství nebo při různých dumpingových
kauzách. Každý, kdo v takové situaci hlásá něco jiného, plave proti proudu veřejného
mínění .
Zdroj: LN 4.6. 1999