Silniční vozidla se stávají evergreenem vývozu

04.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Český vývoz, který už sedm měsíců roste rychleji než dovoz, a v září jej dokonce svou celkovou hodnotou převážil, je tažen nahoru zejména prodejem osobních automobilů a jejich dílů

Český vývoz, který už sedm měsíců roste rychleji než dovoz, a v září jej dokonce svou celkovou hodnotou převážil, je tažen nahoru zejména prodejem osobních automobilů a jejich dílů. Podíl těchto výrobků na celkovém exportu už přesáhl patnáct procent a stále roste. Za první letošní pololetí se vyvezlo tolik silničních vozi

del a jejich součástí, že převýšily hodnotu dovezených aut téměř o 32 miliard korun.

V zahraničí se za ně utržilo přes 68 miliard korun, přitom před dvěma lety to bylo téměř o polovinu méně. "Nejde zdaleka jen o škodovky. Na tuzemské automobilky se totiž nabalil celý hrozen středních a menších dodavatelů, kteří mají zahraniční vlastníky a jsou schopni uspět v mezinárodní konkurenci. Právě oni se stávají evergreenem českého vývozu," vysvětluje význam automobilového průmyslu pro export Jozef Kovalovský z ČSO

B. Česká republika v tom není mezi středoevropskými zeměmi výjimkou.

Například v Maďarsku činí podíl strojů a dopravních prostředků na celkovém vývozu 57 procent, v tuzemsku jen 43,4. Čeští automobiloví výrobci se shodují, že při stagnaci ekonomiky je pro ně domácí trh příliš malý. Pokud chtějí zvyšovat výrobu, nezbývá jim než vyvážet. Příkladem je sama mladoboleslavská automobilka. Zatímco za prvních devět měsíců vzrostl její vývoz do Německa o 44 procent, na domácím trhu zaznamenává pokles prodejů. "Prot

ože na českém trhu nemůžeme prodat více než sto tisíc vozů za rok a náš tržní podíl už také těžko zvýšíme, je jasné, že naším hlavním rostoucím trhem musí být zahraničí," uvedl před časem mluvčí Škody Milan Smutný. Podobně zdůvodnil letošní zhruba patnáctiprocentní růst vývozu i zástupce

Barumu Continental Pavel Pravec. Zároveň ovšem zdůraznil, že jim přesun na světové trhy usnadnil silný zahraniční vlastník. "Stali jsme se jedním z dodavatelů v rámci koncernu. Zákazníkovi je přitom jedno, jestli je koupená pneumatika vyrobena u nás, nebo ve Francii," uvedl Pravec. Významné růsty vývozu v řádu desítek procent zaznamenávají v poslední době i další výrobci autodílů - například ČZ Strojírna, SVA Holýšov či Autopal Nový Jičín.

Pozn: 1) automobilový průmysl, 2) z toho - osobní auta, 3) autodíly

 

Zdroj: MF Dnes z 4. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU