Zákon, který ukončil monopol České pojišťovny v oblasti povinného ručení, začíná být i příčinou řady nejasností. Nejednoznačnou otázkou pro veřejnost zůstává hrozba pokuty až ve výši dvacet tisíc korun a okolnosti, kdy může být udělena. Touto sankcí může být totiž potrestán každý, kdo bude od 1. ledna provozovat vozidlo bez pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Právě ve slůvku "provozovat" je však zakopaný pes. Pokud někdo
již nikdy nechce používat (a tedy ani provozovat) konkrétní auto a zároveň nemá chuť stát v nekonečných frontách, které se dennodenně tvoří na dopravních inspektorátech, nemusí svůj vůz odhlašovat do konce roku. Nemusí se bát ani dvacetitisícové pokuty.Až desítky tisíc lidí tak mohou ušetřit své nervy a svůj volný čas. Právě výklad, že pokuta je naprosto jistá, když se pojištění nesjedná do konce roku, se rozšířil mezi veřejností, a přispěla k tomu i některá média. Pokuta se však nevztahuje na případ, kdy
motorové vozidlo již nebude jeho vlastník provozovat na dálnicích, silnicích a dalších komunikacích. Jinak řečeno, máteli na zahradě, v garáži nebo u babičky ve stodole nepoužívaný automobil, je to právě tento případ. "Vlastník vozidla v podstatě nemá povinnost odhlásit vozidlo nebo odevzdat státní poznávací značku," řekla LN právnička Eva Trutnová z pojistněmakléřské společnosti APSRenomia. Stejný názor na pasáže zákona, které určují podmínky pro udělení pokuty, mají i úředníci ministerstva financí, které je předkladatelem zákona: "Když vlastník nemá auto na pozemních komunikacích, tak se nic neděje," říká Vladimír Přikryl, který se zabývá problematikou pojištění.Ministerstvo financí jedná s policií
Problémem by podle Přikryla neměla být ani možnost vyřazení auta až v příštím roce. Vyřazení totiž nebrání ustanovení zákona, které upravuje případ, kdy je vozidlo zaevidováno nebo dochází ke změně v evidenci vozidel. Podle tohoto paragrafu by totiž majitel měl předložit doklad o pojištění. "Chceme, aby v př
ípadě, že jde o trvalé vyřazení z provozu, nemusel být předkládán doklad o pojištění," dodává Přikryl.Vyřazení vozidla by se tak nepokládalo za změnu. Výklady pro dopravní inspektoráty by měly umožnit vyřazení i v příštím roce, a tedy bez nynějších každodenních front. V současné době vedou představitelé ministerstva financí jednání se zástupci policie. Neprovozování auta však nezbavuje jeho majitele zodpovědnosti za škody. "Při opravě tohoto vozidla může způsobit škodu, za kterou zodpovídá," zdůrazňuje Při
kryl. Při katastrofickém scénáři, kdy nepoužívané a "uskladněné" auto vybuchne, může být škoda dokonce několikanásobně vyšší než při lehké havárce.Zdroj: LN z 14. 12. 1999