Ministerstvo tak reaguje na dopis, který ČP rozeslala majitelům aktivovaných klientských karet. Ministerstvo připomíná, že podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vydává pojistitel bezprostředně po uzavření pojistné smlouvy pojistníkovi doklad o pojištění odpovědnosti. Dočasný doklad, který je obsahem dopisu ČP klientům, není tedy dokladem vydaným v souladu s uvedeným ustanovením zákona. "Na tuto skutečnost bylo upozorněno i Policejní prezídium ČR," píše se ve stanovisku MF.
Otázka relevantnosti dočasných dokladů jako dokladů o pojištění odpovědnosti je věcí právního výkladu. Podle názoru ČP jsou tyto doklady za podmínky, že klient sjednal povinné ručení, platné, zákon jejich vydávání nevylučuje. ČP je proto připravena o celé záležitosti jednat s Ministerstvem financí, reagoval mluvčí ČP Michal Urban.
"Česká pojišťovna vystavila majitelům aktivních klientských karet ČP dočasný doklad o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, a to proto, aby jim v předvánočním období vyšla vstříc a zajistila jim alespoň provizorní potvrzení pro případ, že by se zaslání řádného dokladu z jakýchkoli důvodů, například zpožděním při poštovním nebo bankovním styku, na konci roku opozdilo," vysvětlil Urban.
Česká pojišťovna se podle něho při vystavovaní dočasných dokladů, které platí do konce února roku 2000, opírala o rozsáhlé marketingové průzkumy, podle nichž si Povinné ručení 2000 u ČP chce sjednat 85 procent majitelů aktivních klientských karet.
Jak vyplývá z údajů, které má ČTK k dispozici, smlouvu o povinném ručení, bez níž nelze od ledna 2000 vyjet na silnici, sjednalo do pondělí jen něco přes 2,7 miliónu motoristů, přičemž odhadovaný počet vozidel činí zhruba dvojnásobek, tj. asi 5,5 miliónu. Sama ČP získala aktuálně přes 1,45 milionu klientů.
Zdroj: ČTK