Přední obchodní společnosti zaznamenaly letos před Vánocemi vyšší prodeje než loni, včerejší Zlatá neděle by měla přinést některým z nich růst tržeb až o 26 % meziročně. Důvodem je především expanze společností během roku, projevuje se však i mírné hospodářské oživení a růst spotřeby. Vyplývá to z ankety ČTK mezi obchodními firmami.
Společnost Ikea Praha prodávající nábytek zaznamenala minulý předvánoční víkend zvýšení objemu prodaného zboží o 33 % proti loňskému roku, tržby vzrostly o 26 %, řekla mluvčí Ivana Hrdličková. Objem prodaného zboží Ikea Brno vzrostl dokonce o 48 %, tržby o 40 procent.
Firma Makro, která provozuje velkoplošná nákupní střediska pro registrované zákazníky z řad podnikatelů, také zaznamenala letos před Vánocemi meziroční růst tržeb. Podle manažera pro vnější vztahy Miroslava Kajňáka v sobotu tržby sedmi obchodních center Makro činily 118 miliónů Kč, zatímco loni to bylo 84 miliónů za čtyři obchodní ce
ntra. "Nedělní (včerejší) tržby by měly dosáhnout minimálně sobotní výše," dodal Kajňák.Také největší maloobchodní firma v ČR, společnost Ahold Czech Republic, předpokládá letos v prosinci vyšší tržby než loni. Důvodem bude podle mluvčí společnosti Alice Frišaufové především to, že Ahold za rok otevřel 28 nových prodejen.
Naopak Obchodní dům Kotva letos zaregistruje pokles tržeb, což je však dáno jednak tím, že vedení firmy řadu prodejních ploch pronajalo jiným obchodníkům, jednak i růstem konkurence supermarketů, řekla mluvčí Kotvy Pavlína Megová. Tuto sobotu podle ní tržby vzrostly o 200 % nad průměr běžné soboty, tržby Zlaté neděle odhaduje o něco málo slabší.
Obchodníci registrují před Vánocemi zvýšený zájem zákazníků o elektroniku, textil, sportovní zboží, kosmetiku, hračky a potraviny spojené s Vánocemi a pečením a oslavami Nového roku.
Zdroj: HN z 20. 12. 1999