Evropská komise je na nejlepší cestě vrátit unii do doby, kdy kanceláře patnáctky připomínaly tajemný hrad v Karpatech. Bruselští právníci totiž dokončují detaily návrhu nařízení, které popírá těžce vydobytou zásadu svobodného přístupu veřejnosti k dokumentům Evropské unie. Návrh jde proti vlastnímu významu článku v amsterdamské smlouvě, který obyvatelům unie garantuje právo na informace a s tím související možnost ovlivňovat rozhodování o věcech,
které se jich dotýkají.Jestliže komisí vypracovaný návrh projde i Radou EU a Evropským parlamentem, nabude charakter práva nadřazeného všem dosavadním úpravám. Ty v současné době každému zaručují možnost konzultovat většinu publikovaných textů i převážnou část pracovních verzí zákonů buď na internetu, anebo osobně. Pokud je někomu znemožněno nahlédnout do hledaného dokumentu, dotyčný se může odvolat u ombudsmana EU anebo u Evropského soudního dvoru.
Krok dopředu, tři kroky zpátky
Text nového nařízení měl původně obsahovat rozšíření seznamu kapitol, které by měly být od poloviny roku 2001 volně přístupné, a naopak striktně limitovat rozsah těch, k nimž by široká veřejnost neměla přístup. Mezi taková témata patří např. osobní údaje o zaměstnancích EU, obc
hodní tajemství, informace, které by mohly vést k ohrožení bezpečnosti anebo zdraví obyvatel a některé aktuální otázky zahraniční politiky patnáctky. Jejich "tajnost" je zakotvena už ve stávajících úpravách, které se týkají zprůhlednění unie.Ve skutečnosti však poslední úpravy uvedeného článku amsterdamské smlouvy nejenže nestanoví slibovaný široký seznam dokumentů přístupných svobodné konzultaci, ale zásadním způsobem rozšiřují informační embargo. Z dosahu veřejnosti jsou a priori vyloučeny pracovní, nepu
blikované verze zákonů či předběžná doporučení komise Radě. Jinými slovy inkriminovaný zákon bude k nahlédnutí až poté, co bude s definitivní platností přijat. "Tento bod návrhu je skutečně skandální, protože vylučuje jakoukoliv možnost zainteresovaných skupin podílet se na rozhodovacím procesu unie, a tedy alespoň částečně ovlivnit to, co se týká jejich života," řekla LN finská poslankyně Evropského parlamentu Heidi Hautalová, která vyhrála spor s Radou EU týkající se dostupnosti informací.Rada za osmnáct, komise bez dvou za dvacet
Hautalová zažalovala Radu ministrů za to, že jí její politické oddělení znemožnilo přístup ke zprávě o podmínkách vývozu konvenčních zbraní z unie do třetích zemí s odůvodněním, že jde o polotajný text. Ministři EU se v říjnu proti rozsudku soudu odvolali. "Rozhodnutí o tom, že i dokumenty obsahující polotajné informace spadají do kategorie textů otevřených veřejnosti, vytváří precedens, kterého se Rada i komise bojí," dodává Hautalová.
Na sporu je zajímavý fakt, že Rada odsouhlasila odvolání v době, kdy vrcholilo finské předsednictví Evropské unii. Finové přístup veřejnosti k informacím a zprůhlednění chodu patnáctky určili jako svůj cíl nejvyšší priority. "Finsko, Švédsko, Dánsko, Nizozemí a Británie byly na mé straně. Při hl
asování v radě ale převážily státy vedené Francií, které jsou pověstné všemocností státní správy," tvrdí Hautalová. "Finové zavedli pravidlo uveřejňování agendy zasedání rady ministrů na internetu. To je vstřícný, ale nedostatečný krok. Nepodařilo se jim prosadit zásadní věc veřejnost jednání Rady, jestliže ta přijímá zákony. To je praxe běžná ve všech členských státech," upozorňuje ombudsman Evropské unie Jacob Söderman.Jsem právník, kdo je víc
Rada se může bránit tím, že jí komise nedodala patřičný návrh. Stejně neúspěšné pokusy a velké zpoždění ale provází i zmiňovaný návrh nařízení o přístupu veřejnosti k informacím. Komise Jacquese Santera měla deadline do února, Prodiho komisařský tým jej měl předložit na konci října. Podle některých zdrojů tyto průtahy souvisí s rozbroji v samé komisi. Její předseda Prodi sice brojí za reformy a zprůhlednění EU, všemocné právní oddělení v Bruselu, jehož stanoviska spadají do kategorie "přísně tajné", už toto revoluční nadšení nesdílí. "Právníci komise jsou skutečný
mi vládci Bruselu, bez jejich stanoviska se neobejde téměř nic. Chtějí si zachovat vliv a moc a netouží po veřejné kontrole" tvrdí Hautalová.Eric Mamer, jeden z mluvčích generálního sekretariátu komise, je jiného názoru: "Ne, s právním oddělením to nemá co dělat, to jsou pomluvy. Problémy okolo uvedeného návrhu nařízení jsou logické, protože jde o velmi delikátní záležitost. Na jedné straně je otevřenost unie vůči obyvatelům, na druhé politické zájmy. To je vše," uzavírá Mamer.
Zdroj: LN z 22. 12. 1999