Podpory z Bruselu nebudou hned

05.01.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Změny společné zemědělské politiky Evropské unie budou zřejmě velice pomalé

Změny společné zemědělské politiky Evropské unie budou zřejmě velice pomalé

Přijetí nových členů do Evropské unie může výrazně zpomalit, nebo dokonce odložit zaostávání jejich zemědělství. Jeho produktivita totiž dosahuje v nejlepším případě úrovně nejslabších členů patnáctky. Velice bolestná transformace čeká zemědělství v zemích ucházejících se o vstup do Evropské unie v nejbližších měsících a letech. Naděje českých, estonských, kyperských, maďarských, polských a slovinských farmářů na rychlý příliv subvencí obvyklých v agrárním sektoru patnáctky je mizivá. Brusel předpokládá, že v úvahu přicházejí až po přijetí nové společné zemědělské politiky, o níž se mluví v programu Agenda 2000. J

ejí schválení se podle listu Financial Times očekává až do dvou let po roce 2003, který kandidáti považují za cílové datum pro vstup do unie.

Opatrnost Bruselu vychází především z nepříznivých dopadů dosavadní zemědělské politiky, která od 70. let zaručuje západoevropské integraci potravinovou samostatnost - avšak za cenu nesmírných a ne vždy efektivních dotací. S ohledem na neochotu řady zemí poskytovat do rozpočtu unie příspěvky v dosavadní výši vzniká také obava, zda rozpočet na tyto potřeby bude vlastně mít. A v neposlední řadě děsí unii těžko vyčíslitelné náklady nezbytné pro pozvednutí produktivity agrárního sektoru v uchazečských zemích.

Nizozemský zemědělec vytvořil podle posledních dostupných údajů ročně přidanou hodnotu téměř 44 tisíc dolarů, o deset tisíc více než americký. Kolegovi v USA se vyrovná francouzský a norský farmář, zatímco Německo patří s necelými 20 tisíci dolarů ke střední skupině patnáctky. Nejnižší produktivitu vykazuje Portugalsko, které už některé uchazečské země (viz graf) pře

dstihly.

Restrukturalizace zemědělství ve střední a východní Evropě nepochybně vylepší konkurenceschopnost tamní agrární produkce na západoevropském trhu, povede však také ke značným komplikacím na trhu práce. Zvlášť velké obtíže se očekávají v Polsku, kde zemědělství zaměstnává každého čtvrtého obyvatele v aktivním věku. Polští činitelé přitom sebevědomě prohlašují, že země bude k účasti na společné zemědělské politice EU připravena na Nový rok 2003 a už ruší omezení vůči Evropské unii, poznamenává k tomu

list Financial Times.

Reforma zakotvená v Agendě 2000 si klade za cíl udržet konkurenceschopnost evropského agrárního sektoru, podporovat rozvoj venkova (tzv. druhý pilíř) a zaručit v rámci evropského agrárního modelu farmářské příjmy. Program předpokládá, že daleko více než doposud se na realizaci zemědělské politiky - a tedy distribuci zdrojů ze společného rozpočtu - budou podílet regiony. Plánuje se výraznější podpora rozvoje agrárních trhů. Jen na rozvoj venkova se v letech 2000 - 2006 vynaloží přes 3

0 miliard eur (přes bilión Kč).

Na společnou zemědělskou politiku vynakládá Brusel každoročně kolem 41 miliard eur (kolem 1,5 biliónu Kč), tedy přibližně polovinu rozpočtu. K této sumě bude třeba přidat pro plné uspokojení nároků nových členů dalších 6 miliard eur, tvrdí Jorge Nuňez, analytik Střediska pro evropské politické studie. Většina nových členů bude čistými příjemci z rozpočtu unie, přičemž více než 80 procent zvýšených výdajů budou krýt stávající členové patnáctky. Snahy současné patnáctky vyhnou

t se tomuto problému uchazeči ostře kritizují a požadují pro zemědělce po svém vstupu do EU stejné podmínky, jaké mají jejich kolegové v patnáctce.

Zdroj: HN z 5. 1. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka