"Celková výše prostředků z FNM do mimorozpočtových fondů není konečně definována," uvádí se v materiálu. Ministerstvo financí zatím počítá se třemi miliardami korun do fondu dopravy, do fondu bydlení by měla být z FNM převedena "startovní" částka šesti miliard korun jako základní jmění.
Fond dopravy vznikne nejdříve k 1. červenci letošního roku. Kromě prostředků z FNM bude disponovat vlastními pravidelnými příjmy, kterými jsou výnosy silniční daně, podíl na dani spotřební z uhlovodíkových paliv a poplatky z používání dálnic. Proto nebude tak závislý na dotacích ze státního rozpočtu. Dalšími zdroji fondu dopravy na financování výstavby, údržby a modernizace silnic, dálnic, vodních cest a železnic budou i výnosy z cenných papírů, úvěry či příspěvky z fondů Evropské unie.
Naopak "fond bydlení bude mít pouze jediný vlastní pravidelný zdroj, a to výnos daně z převodu nemovitostí a je tak silně závislý na dotacích ze státního rozpočtu," uvádí dále materiál. Jeho dalšími příjmy budou výnosy z dluhopisů a hypotečních zástavních listů či příspěvky z fondů EU. Prostředky z fondu bydlení půjdou na podporu výstavby nájemních bytů, infrastruktury v obcích či na financování oprav domů.
V návrhu státního rozpočtu na rok 2000 není zřízení fondu dopravy uvedeno, jeho předpokládané výdaje 20,7 miliardy korun jsou proto obsaženy ve výdajích kapitol ministerstvo dopravy a spojů a všeobecná pokladní správa.
Ministerstvo pro místní rozvoj počítá s rozjezdem fondu bydlení v posledním čtvrtletí letošního roku. "Požadavky na dotace ze státního rozpočtu nepřekročí 150 miliónů korun a budou plně pokryty v rámci rozpočtové položky určené na programy oprav bytového fondu, v níž jsou navrhovány výdaje v celkové výši 350 miliónů korun," dodává materiál s tím, že ani garanční funkce fondu nebudou představovat žádné další nároky na veřejné rozpočty a jeho závazky by neměly nekontrovatelně narůstat.
Hospodaření obou mimorozpočtových fondů bude pod veřejnou kontrolou a jejich návrhy rozpočtů vláda každý rok předloží spolu s návrhem státního rozpočtu Poslanecké sněmovně. Stejně tak bude poslancům předkládat roční účetní závěrku a výroční zprávu obou fondů.
Vládní návrh zákonů o Státním fondu dopravy a Státním fondu rozvoje bydlení předložila vláda poslanecké sněmovně v roce 1999. Oba zákony prošly prvním čtením, legislativní proces jejich přijetí však skončí v optimálním případě v polovině roku 2000.
Zdroj: ČTK