Zdržení v rozvoji elektronického obchodu v Evropě za Spojenými státy by mohlo znemožnit, aby se hospodářství starého světadílu včas přizpůsobilo rostoucí globální konkurenci. Takový je závěr konference na téma Evropa v internetové ekonomice, která právě skončila v Madridu.
Jak na ní prohlásil španělský premiér José Maria Aznar, "v Evropě zaostáváme proto, že nejsme schopni reprodukovat úspěchy, jichž bylo dosaženo na druhé straně Atlantiku v devadesátých letech. Náš problém není v nedostatku vědecké nebo technické základny. Náš problém spočívá v nedostatku stimulů pro iniciativní přístup podniků".
Jen 12 procent domácností v zemích Evropské unie je připojeno k internetu, zatímco v USA je to už polovina veškeré populace. Ačkoliv obrat elektronického obchodu v EU již loni vyskočil na 17 miliard eur, je to pouhá třetina téhož ukazatele ve Spojených státech.
I když Evropská komise již před měsícem předložila plán na zvýšení počtu připojení k síti sítí, podle některých účastníků madridské konference jsou termíny jeho realizace příliš "na dlouhé lokty". Navíc si mnozí evropští podnikatelé stěžují na to, že na rozdíl od USA brání celoevropskému rozšíření internetu nejen jazykové a kulturní rozdíly, ale především
a hlavně odlišné právní regulace. Evropa se musí probudit, zvolal v Madridu Erkki Liikanen z Evropské komise. Na jednu výhodu Evropy před USA v rozvojovém potenciálu elektronického obchodu a podnikání upozornila na konferenci v Madridu Američanka Esther Dysonová - v Evropské unii používá mobilních telefonů v průměru větší procento obyvatel než ve Spojených státech. Takže při existenci nové generace mobilních telefonů, umožňující snadný přístup k internetu, by EU mohla rychleji vyrovnat náskok USA v rozvoji elektronických podob obchodu a podnikání.Zdroj: HN z 13. 1. 2000