Internetové firmy mají šanci ovládnout někdejší mediální impéria

13.01.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Největší fúze v historii převzetí světové mediální jedničky Time Warner lídrem v oblasti internetu America Online v hodnotě 182 miliard dolarů je podle většiny odborníků převratnou událostí, která znamená revoluci v zábavním průmyslu

Největší fúze v historii převzetí světové mediální jedničky Time Warner lídrem v oblasti internetu America Online v hodnotě 182 miliard dolarů je podle většiny odborníků převratnou událostí, která znamená revoluci v zábavním průmyslu. A to nejenom díky své hodnotě, poprvé totiž některá z internetových firem proslulých svými obrovskými tržními kapitalizacemi opustila "svůj kyberprostor" a přešla do útoku v mediálním sektoru. Fúze Time Warner s AOL znamená pravděpodobně konec slávy starých mediální

ch impérií působících v oblasti televize, hudby či filmu, jako jsou Walt Disney nebo Viacom.

Ty se v případě, že výrazně nezvýší své aktivity na internetu nebo se nespojí se silným partnerem, mohou stát terčem snah o násilné převzetí právě ze strany internetových obrů, mezi něž lze počítat třeba Yahoo, Lycos či počítačový gigant Microsoft. Nadšení investorů, kteří věří, že v blízké budoucnosti dojde k uzavření podobných "sňatků z rozumu" mezi internetovými a mediálními firmami a svými nákupy, způsobilo prud

ký nárůst obou sektorů na burze, však odborníci brzdí. Technologických nebo internetových společností je podle nich omezený počet, a tak si mohou fúze s mediálními firmami dobře promyslet a nemusí nikam spěchat. "Nově vznikající AOL Time Warner svým konkurentům odskočí a myslím, že není pravděpodobné, že by ji v budoucnu někdo mohl ohrozit," prohlásil jeden z analytiků na Wall Street s tím, že podobných dohod bude uzavřeno nyní více, ale žádná z nich již nedosáhne takové hodnoty.

Z kandidátů z oblasti médií, kteří by mohli být pohlceni internetovou společností, se nejvíce hovoří o firmě Walt Disney. Objevily se totiž spekulace, že o ni má zájem internetová společnost Yahoo. Podle analytiků však nemusí Disney mít strach, firma totiž jakousi vlastní internetov

ou strategii má (Go.com, jež zahrnuje i oblíbený portál Infoseek) a spojení by s největší pravděpodobností nepřineslo požadovaný synergický efekt.

America Online

obrat: 4,8 mld. USD

zisk: 762 mil. USD

počet zaměstnanců:12 100

(pololetí 1999)

šéf firmy:

Stephen M. Case Se svými dvaceti miliony zákazníků je AOL největším poskytovatelem on-line služeb na internetu na světě včetně diskusních adres, elektronického obchodování nebo zasílání zpráv a vzkazů.

Time Warner

obrat: 14,6 mld. USD

zisk: 168 mil. USD

počet zaměstnanců: 67 500

(rok 1998)

šéf firmy: Gerald M. Levin Největším akcionářem firmy je známý magnát Ted Turner. Součástí společnosti je největší vydavatelství v USA Time (časopisy Time, People, Sports Illustrated a dvacet dalších magazínů), filmová a televizní společnost Warner Bros, nahrávací firma Warner Music Group a kabelové televizní

Zdroj: LN z 13. 1. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU