Do pěti let se má objem obchodování prostřednictvím internetu zvýšit desetinásobně. V Evropě stojí v cestě rozvoji elektronického obchodování také výše telefonních poplatků. Jednou z příčin, proč Evropa zaostává za Spojenými státy v elektronickém obchodování a v rozšíření internetu vůbec, jsou telefonní poplatky. Na Světovém ekonomickém fóru v Davosu to tvrdil zakladatel Microsoftu Bill Gates. "Právě na telefonním systému bude záviset, jak rychl
e se ta která země dokáže začlenit do celosvětové digitální sítě," konstatoval Gates. Přesto se i na starém kontinentu elektronické obchodování (e-commerce) šíří, přibývá poskytovatelů internetových služeb. Pionýry v tomto směru jsou především skandinávské země.Podle studie vypracované HSCB Bank se Evropa na celosvětovém obchodu realizovaném elektronickou cestou podílí deseti procenty, Asie asi pěti procenty, zatímco USA na sebe stahují 80 procent obchodu realizovaného elektronicky. Situace se však může velmi rychle změnit, jakmile do e-commerce vstoupí velcí značkoví výrobci ze starého kontinentu. Ovšem náskok USA, kde je na internet už dnes napojena polovina domácností, je opravdu velký.
Rozšíření internetu tak, aby se stal běžným komunikačním prostředkem, stojí v cestě vedle telefonních poplatků také jazyková bariéra a zatím nedostatečné rozšíření možností širokopásmového přenosu dat. Právě takové technologie umožňují plynulý přenos "tlustých" souborů, což je první předpoklad třeba pro přenos filmů a hu
dby. Jisté je, že už dnes stojí firmy, které nechtějí propásnout vývoj, před úkolem zřídit vlastní divize elektronického obchodování.Století internetu
V Davosu se hovořilo o "století internetu", nebo také o "internetové revoluci", která změní svět obchodu stejně razantně, jako dříve změnila produkční obory zemědělská a pak průmyslová revoluce. Nadcházející desetiletí bude tedy ve znamení nejen zavádění nových technologií, ale také integrace společností činných v "klasických" telekomunikačních společnoste
ch s firmami nabízejícími služby kabelových sítí a satelitního spojení.Stephen Case, šéf AOL, která nedávno uvolnila očekávanou vlnu fúzí v tomto směru spojením s Time Warner, v Davosu konstatoval, že ještě před deseti lety byl jedinou možností napojení na internet osobní počítač. Dnes se ovšem do postavení interaktivního média dostává televize. Stejně tak se nové možnosti otevírají využitím mobilních telefonů, zejména tam, kde zatím nemohly být položeny kabelové sítě, tedy také v řadě rozvojových zemí. "O
bory podnikání, které zatím vedle sebe existovaly odděleně, se budou v následujícím desetiletí stále více propojovat do velmi účinných balíků služeb," předpovídá Case.Podle statistik vypracovaných AOL, strávili loni zákazníci napojením na internet v průměru hodinu denně, kdežto před pěti lety to byla pouze hodina týdně. S rozšířením nabídky se bude podle prognóz stále více lidí odklánět od tzv. klasických médií k novým informačním možnostem, změní se zásadně i distribuce hudby, filmů a nákupních zvyklostí
. Například Bill Gates v Davosu vyslovil názor, že už do pěti let bude více lidí číst magazíny na internetových stránkách než na papíře. To není jen výzva pro poskytovatele internetových služeb, ale také pro vydavatelství a v neposlední řadě i pro průmysl, protože takové změny si vyžádají i kvalitnější obrazovky.Nejen požehnání
Proti tvrzení, že internet slouží všem, že dokonce pomůže v boji s chudobou, protože se jeho prostřednictvím ke vzdáleným trhům dostanou i malovýrobci, že se zlepší stupeň vzdělanosti apod., byla v Davosu postavena tvrzení jiná. Například to, že očekávaný prudký rozvoj internetu ještě prohloubí tzv. digitální propast (digital divide) mezi bohatými a chudými zeměmi, kterým schází kvalitní přenosová síť. Vždyť i obyčejný telefon je v
řadě rozvojových zemí vzácnost.Zavádění širokopásmového, vysokorychlostního přenosu dat, je nákladné. Takže prohloubení "propasti" je pravděpodobnější, než optimistické prognózy hovořící o internetu jako o prostředku, který každému individuu dovolí "globální prezenci". Realistický je předpoklad, že se objem elektronicky odbavovaného obchodu v příštích pěti letech zvýší desetkrát, ve finančním vyjádření na bilión dolarů. Do patnácti let by se tento objem mohl zvýšit i na čtyři bilióny USD.
Ještě před pěti lety elektronický obchod vlastně ani neexistoval. Teď tři čtvrtiny elektronického obchodu budou podle studie OECD realizovat firmy mezi sebou (business to business). Jenže to, co bude podle očekávání poskytovatelů internetových služeb pro velké firmy pož
ehnáním, dopadne těžce na velkoobchod i maloobchod. Prodej konečným spotřebitelům rapidně poroste, zvýší se konkurence, protože zákazníci budou moci snadněji srovnávat ceny. Příkladem jsou USA, kde je zboží kupované přes internet v průměru o desetinu levnější. Za oceánem už krutý dopad prodeje na internetu pociťují cestovní kanceláře, knihkupci i burzovní makléři, jejichž marže klesly až o polovinu.Zdroj: HN z 4. 2. 2000