Nákup na splátky prožil v loňském roce nebývalý rozmach. Hlavní společnosti nabízející splátkový prodej hlásí, že oproti předchozímu roku vzrostl počet smluv i výše poskytnutých úvěrů o desítky až stovky procent. "Pro obchodníky se už splátky staly důležitým nástrojem na podporu prodeje a postupně se mění i vztah lidí k nákupu na úvěr," tvrdí marketingový ředitel společnosti Home Credit Oldřich Drápal. Podle průzkumu agentury Sofres-Fa
ctum z konce minulého roku na splátky nakoupili v posledních třech letech tři z deseti obyvatel. Na splátky se přitom dá pořídit téměř vše, novým domem počínaje a například mobilním telefonem konče.Zejména častější využívání splátek ke stavbám či rekonstrukcím nemovitostí přitom zaručuje, že trh poroste i v dalším období. "Druhá výraznější vlna prodejů nastává na jaře, někdy tak v dubnu a květnu. Jde hlavně o sanitární techniku, koupelny, dlažby a podobné věci, které si lidé pořizují pro přestavby v letním
období," vysvětluje Drápal. Spokojeny jsou i banky, kterým spotřebitelské úvěry přinášejí peníze na úrocích. A ještě jich přibylo v předvánočním období, kdy byl příliv klientů nejintenzivnější. "Vánoce jsou pro nás stejně jako pro obchodníky hlavní sezónou.Třeba u jednoho z našich produktů, O.K. karty, představoval průměrný počet denně uzavřených smluv trojnásobek množství obvyklého v jiné části roku," uvádí konkrétní přírůstek výkonný ředitel GE Capital Multiservis Viktor Peška. Nákup dárků přitom pozměnil také strukturu sortimentu, který se na splátky prodává. "Ve zboží nakupovaném nejčastěji na splátky jsme zaznamenali jeden základní rozdíl proti roku 1998 na prvním místě se umístily mobilní telefony.
Teprve pak následují tradiční televizory, pračky a další spotřební elektronika," tvrdí Viktor Peška. Podle obchodníků mohl být dokonce až každý třetí mobilní telefon ze sváteční nadílky pořízený na úvěr. Celkem se jich pod stromečkem loni objevilo přes dvě stě tisíc. Nabídku spotřebitelských úvěrů posilují
také banky, které rovněž zaznamenaly znatelný nárůst zájmu. Například Komerční banka loni uzavřela přes 11 300 smluv na takovéto úvěry, tedy o 170 procent více než v předešlém roce. Stále jde však o pouhý zlomek ve srovnání se specializovanými společnostmi - Multiservis hlásí čtvrt milionu klientů, Home Credit 116 tisíc. "Banky se snaží tyto produkty rozvíjet a své místo na trhu určitě mají.Ale zatímco splátkové firmy postupně omezují administrativu spojenou s poskytnutím půjčky, banky jsou konzervativnější a klienta prověřují důkladněji. Zřejmě proto je jejich podíl zatím nižší," míní Radek Mužík z marketingové společnosti Incoma. Úrovni obvyklé v západních zemích se však obliba nákupů na úvěr neblíží ani po dosavadním bouřlivém rozvoji. I když se podíl sp
látek na obratu liší podle druhu zboží, v nepotravinářském sortimentu se podle Mužíka v tuzemsku pohybuje okolo pěti procent.V západní Evropě jsou tyto formy financování mnohem rozvinutější. "Ve Francii představuje splátkový prodej v průměru okolo pětadvaceti procent celkového obratu," říká generální ředitelka firmy Cetelem Alena Ludrovská. "V dalších zemích mohou nákupy na splátky a úvěry tvořit třetinu až polovinu obratu," dodává Mužík. Postupně by se však tento ukazatel měl evropské úrovni přiblížit. Fi
rmy totiž počítají s rychlým růstem počtu klientů i pro letošní rok. "Velkou perspektivu mají úvěrové karty, které umožňují spotřebitelům řídit operativně rodinný rozpočet.Domnívám se, že poroste jak jejich počet, tak šíře sortimentu zboží a služeb, které lze na splátky pořídit," míní Ludrovská. Právě v oblasti služeb lze zřejmě do budoucna očekávat největší boom. Tuzemský trh zde totiž zatím není příliš rozvinutý. V západní Evropě lze například na dluh pořídit nejen dovolenou, ale také lékařskou péči, prá
vní poradenství či pohřební služby.Zdroj: MF Dnes z 14. 2. 2000