Kdo získá Daewoo, bude automobilkou č. 1

16.02.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tři největší světové automobilky General Motors, Ford a DaimlerChrysler se mezi sebou s největší pravděpodobností poperou v bitvě o ovládnutí jihokorejské automobilky číslo dvě Daewoo Motors

Tři největší světové automobilky General Motors, Ford a DaimlerChrysler se mezi sebou s největší pravděpodobností poperou v bitvě o ovládnutí jihokorejské automobilky číslo dvě Daewoo Motors. Ta je totiž, ostatně jako celý mateřský koncern Daewoo, jehož je součástí, zatížena obrovskými dluhy. Věřitelé proto tlačí na to, aby byla firma Daewoo restrukturalizována a součástí tohoto kroku by měl být i prodej její části zaměřené na výrobu automobilů.

Ať už bude vítězem boje o Daewoo Motor, automobilku s více než pětadvacetiletou historií, kdokoliv z velké trojky, stane se největším světovým výrobcem automobilů. Jihokorejská firma, která začala původně vyrábět své vozy v licenci od německé společnosti Opel, se to

tiž od svého vzniku stala jedním z nejvýznamnějších podniků v Jižní Koreji, který rozšířil svou činnost do více než deseti zemí světa. Svou výrobou okolo 2,3 milionu vozidel ročně (od osobních až po nákladní) se stala významným hráčem mezi světovými automobilkami.

Brána do Asie

Tomu, komu se podaří Daewoo Motor získat, se otevřou dveře do celé Asie. Právě tento trh je přitom velmi perspektivní. Odborníci tvrdí, že růst prodeje automobilů ve světě potáhne v příštích letech v převážné míře právě asijský trh. GM, Ford i DaimlerChrysler mají v plánu své aktivity v Asii rozšířit. Teď se jim nabízí skvělá příležitost. Vítězi souboje se kromě toho podaří proniknout na doposud poměrně izolovaný jihokorejský trh, který si Daewoo Motor a největší automobilka v zemi

Hyundai žárlivě střežily.

Právě to je pravděpodobně jedním z důvodů, proč má o svou domácí konkurenci zájem i Hyundai. Podle odborníků (nutno zdůraznit, že převážně zahraničních) by ale jihokorejská vláda byla sama proti sobě, kdyby Daewoo Motor prodala právě firmě Hyundai. Neměla by ji k tomu donutit ani hrozba stávkami, kterými se snaží její rozhodování ovlivnit jihokorejské odbory pro případ, že by došlo k prodeji Daewoo Motor do ciziny. Obrovských dluhů by tak totiž automobilku nezbavila, pouze by je převedla z jedné se státem propojené společnosti do druhé. Šlo by o podobný nesmysl, jako kdyby naše Komerční banka koupila konkurenční Českou spořitelnu, či opačně.

Boj o Daewoo Motor proběhne formou aukce. Komise, která na restrukturalizaci jihokorejského kolosu dohlíží, včera rozeslala pozvánku na účast v aukci přibližně deseti potenciálním zákazníkům. Jejich jména nebyla oficiálně zveřejněna, jihokorejský tisk však jmenoval většinu z nich. Kromě General Motors, Ford a DaimlerChrysler byl dopis zaslán ta

ké italskému Fiatu, z domácích společností byl osloven Hyundai a jiná dceřiná firma koncernu Daewoo Ssangyong Motor.

Zájemci by měli oznámit svoji nabídku do 21. února a pak dostanou možnost zúčastnit se omezené kontroly současného finančního stavu automobilky. Komise má za úkol následně vybrat dva až tři finalisty, nezačne však s největší pravděpodobností rozhodovat před všeobecnými volbami, které by v Jižní Koreji měly proběhnout v dubnu.


Zdroj: LN z 16. 2. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU