Minimální sazby daní v EU 2025
Minimální sazby DPH v EU
Evropská unie má dohodu týkající se minimální sazby pro základní sazbu DPH, a to ve výši 15 % na většinu zboží a služeb. Povolují se zde i výjimky vztahující se na nižší sazby nebo úplné zproštění daně pro určité zboží. Všeobecně jsou zakázány na zboží a služby, které nejsou v konkurenci se zbožím a službami jiného členského státu, např. jídla v restauracích nebo základní životní potřeby (jídlo, léky, ...).
Výše minimálních sazeb DPH v EU
- Základní sazba - nesmí být nižší než 15 %
- Snížená sazba (jedna nebo dvě) - nesmí být nižší než 5 %
- Zvláštní sazba pouze v určitých zemích
- supersnížená sazba - do 5 %
- nulová sazba
- parkovací sazba (přechodná sazba) - uplatňuje se snížená sazba namísto základní pokud není nižší než 12 %
Seznam sazeb DPH platných v jednotlivých členských státech EU 2025 | |||||
kód země | členský stát | základní sazba | snížená sazba | supersnížená sazba | parkovací sazba |
AT | Rakousko | 20 | 10 / 13 | - | 13 |
BE | Belgie | 21 | 6 / 12 | - | 12 |
BG | Bulharsko | 20 | 9 | - | - |
CY | Kypr | 19 | 5 / 9 | - | - |
CZ | Česko | 21 | 12 / 0 | - | - |
DE | Německo | 19 | 7 | - | - |
DK | Dánsko | 25 | 0 | - | - |
EE | Estonsko | 22 | 9 | - | - |
EL | Řecko | 24 | 6 / 13 | - | - |
ES | Španělsko | 21 | 10 | - | - |
FI | Finsko | 25,5 | 10 / 14 | - | - |
FR | Francie | 20 | 5,5 / 10 | 2,1 | - |
HR | Chorvatsko | 25 | 5 / 13 | - | - |
HU | Maďarsko | 27 | 5 / 18 | - | - |
IE | Irsko | 23 | 9 / 13,5 | 4,8 | - |
IT | Itálie | 22 | 5 / 10 | 4 | - |
LT | Litva | 21 | 5 / 9 | - | - |
LU | Lucembursko | 17 | 8 | 3 | 14 |
LV | Lotyšsko | 21 | 5 / 12 | - | - |
MT | Malta | 18 | 5 / 7 | - | - |
NL | Nizozemsko | 21 | 9 | - | - |
PL | Polsko | 23 | 5 / 8 | - | - |
PT | Portugalsko | 23 | 6 / 13 | - | 13 |
RO | Rumunsko | 19 | 5 / 9 | - | - |
SE | Švédsko | 25 | 6 / 12 | - | - |
SI | Slovinsko | 22 | 5 / 9,5 | - | - |
SK | Slovensko | 23 | 10 | - | - |
Zdroj: europa.eu
Evropská komise se snaží omezovat výjimky v zájmu tržního mechanismu a "čisté hry". Dále pak se snaží zjednodušovat pravidla, což by mělo vést k snižování podvodů, které často vznikají na základě složitosti systému. Složitost také významně přispívá k nákladům podnikání a představuje skutečnou bariéru pro mezinárodní styky.
Minimální daňové sazby v EU pro minerální oleje včetně benzínu, zemního plynu, elektřiny a uhlí
Omezení není důležité pouze pro udržení dokonalé konkurence, ale také jako nástroj, který EU může používat k podpoře úspory energie a čistších paliv a tím i snižování emisí skleníkových plynů. I přesto je zde jistá flexibilita, aby byla vzata v úvahu situace jednotlivých zemí.
Minimální sazby daně pro jednotlivé minerální oleje jsou uvedeny v tabulce:
Pohonné hmoty (EUR / 1000 l, pokud není uvedeno jinak) | |||
---|---|---|---|
1992 - 2003 | 2004 - 2009 | 2010 - ... | |
Benzín | 337 | 421 | 421 |
Bezolovnatý benzín | 287 | 359 | 359 |
Nafta | 245 | 302 | 330 |
Petrolej | 245 | 302 | 330 |
LPG | 100 | 125 | 125 |
Zemní plyn | 100 (EUR/1000 kg) | 2,6 (EUR/gigajoule, výhřevnost) | 2,6 (EUR/gigajoule, výhřevnost |
Palivo používané pro průmyslové nebo komerční účely | |||
1992 - 2003 | 2004 - ... | ||
Nafta | 18 | 21 | |
Petrolej | 18 | 21 | |
LPG (EUR/1000 kg) | 36 | 41 | |
Zemní plyn | 36 (EUR/1000 kg) | 0,3 (EUR/gigajoule, výhřevnost) | |
Topné palivo a elektřina | |||
1992 - 2003 | 2004 - ... (pro podnikání) | 2004 - ... (mimo podnikání) | |
Nafta | 18 | 21 | 21 |
Těžký topný olej (EUR/1000 kg | 13 | 15 | 15 |
Petrolej | 0 | 0 | 0 |
LPG (EUR/1000 kg) | 0 | 0 | 0 |
Zemní plyn (EUR/gigajoule, výhřevnost) | n/a | 0,15 | 0,3 |
Uhlí a koks (EUR/gigajoule) | n/a | 0,15 | 0,3 |
Elektřina (EUR/MWh) | n/a | 0,5 | 1,0 |
Zdroj: www.europa.eu