Minimální mzda v roce 2023 má výši 17 300 Kč. Každoročně se tripartitě nedaří najít společnou cestu k dohodě o výši minimální mzdy. A v posledních letech vláda minimální mzdu stanovuje v předvánočním období.
Proto zaměstnavatelé i odbory volali po valorizaci minimální mzdy a koaliční strany valorizaci minimální mzdy uvedly jako jeden z bodů programového prohlášení vlády. Navíc jsme přijaly směrnici Evropského parlamentu a Rady EU o přiměřených minimálních mzdách v Evropské unii, která určuje minimální mzdu jako 50 % průměrné mzdy či 60 % mediánu mezd.
„Jsem rád, že v otázce systémového řešení stanovování minimální mzdy se nyní výrazně posouváme. Konečnou podobu novely jsme připravovali v úzké spolupráci s odborníky, vycházíme ale i z požadavků a dohody se sociálními partnery, se kterými MPSV v uplynulých týdnech intenzivně jednalo v rámci pracovní skupiny. Je naším společným cílem, aby minimální mzda rostla vždy transparentně a hlavně předvídatelně. Odpadne tak každoroční vyjednávání, které není srozumitelné pro nikoho,“ přiblížil ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Minimální mzda 2024 zatím nejasná
Odbory a zaměstnavatelé se ani letos nemohou dohodnout na výši minimální mzdy, kterou MPSV předkládá ve dvou návrzích:
- o 1600 Kč na 18 900 Kč,
- o 2100 Kč na 19 400 Kč.
MPSV navrhuje minimální mzdu odvodit ve výši 45 % či 50 % predikce průměrné mzdy
Částka minimální mzdy bude podle návrhu MPSV výsledkem součinu koeficientu stanoveného vládou a predikce průměrné mzdy v národním hospodářství pro příslušný kalendářní rok. Tento údaj zveřejňuje Ministerstvo financí. Materiál je předkládán ve dvou variantách, a to s referenční hodnotou 50 % nebo 45 % průměrné hrubé mzdy v národním hospodářství.
Tento podíl v České republice meziročně narůstá. Zatímco v roce 2000 činil 32,2 %, v roce 2015 to bylo 34,6 %. Loni podíl minimální a průměrné mzdy dosáhl 39,7 %.
V současnosti se výše minimální mzdy pohybuje lehce nad 40 % mzdy průměrné a přibližně 47 % mediánu mezd.
Koeficient bude představovat cílený poměr minimální a průměrné mzdy v daném kalendářním roce. Při jeho stanovování bude vláda vycházet ze zákonem stanovených kritérií. Mezi ně patří kupní síla zákonných minimálních mezd s ohledem na životní náklady, obecná úroveň mezd a jejich rozdělení, tempo růstu mezd, dlouhodobá vnitrostátní míra produktivity a její vývoj. Novela upravuje také zákonnou podobu zaručené mzdy, a to opět ve dvou variantách. Podle první možnosti budou stanoveny 4 skupiny prací rozdělené podle kvalifikační náročnosti prací (úroveň v nejvyšší skupině prací se navrhuje ve výši 1,6násobku minimální mzdy). Druhou variantou je tuto právní úpravu zcela zrušit.
Pamatujeme také na zaměstnavatele a snažíme se o to, aby ubývalo zbytečné byrokracie. Navrhujeme tak zrušit povinnost vydávat písemný rozvrh čerpání dovolené. Z praxe víme, že každoroční sestavování plánu dovolených je převážně formální záležitostí a není proto již důvod, aby zaměstnavatelé museli něčemu takovému věnovat zvláštní pozornost,“ doplnil ministr Jurečka.
Kdy by měla novela zákoníku práce začít platit?
Novela nyní prochází meziresortním připomínkovým řízením.
Účinnost novely je plánována na 1. července 2024. Minimální mzda by tak byla poprvé stanovena na základě valorizačního mechanismu pro rok 2025.