Loni čínský vývoz automobilů předběhl německý vývoz, podle čínského Generálního celního úřadu se za celý rok 2022 z Číny vyvezlo 3,2 milionu vozidel, z Německa pak 2,6 milionu vozidel.
Nyní dle čínské vládní zprávy o exportu se Čína stala globálním největším vývozcem automobilů, kdy ve vývozu automobilů předčila Japonsko.
Čína v prvním čtvrtletí vyvezla přes 1 milion automobilů
BBC uvedla, že Čína zveřejnila minulý týden oficiální čísla o vývozu automobilů, který v prvním čtvrtletí 2023 činil 1,07 milionu vozidel, což je o 58 % více než v prvním čtvrtletí roku 2022.
Ve stejném období činil vývoz dosavadní světové jedničky, Japonska, 954 185 vozidel, což je sice o 6 % více než v předchozím roce, ale na čínský nástup to nestačí.
Čínský vývoz je tažen elektromobilitou a Ruskem
Čínský automobilový průmysl těží z globálního trendu přechodu na elektromobilu. V rámci sektoru NEV (New Energy Vehicles) byl v Číně zaznamenán meziroční růst ve výši 90 %. Tahouny čínského exportu NEV jsou čínská pobočka americké společnosti Tesla, SAIC, vlastník značky MG, a také firma BYD, kterou podporuje americký investor Warren Buffett.
Gigafactory Tesly v Šanghaji může nyní ročně produkovat až 1,25 milionu elektrovozidel, pro srovnání berlínská gigafactory Tesly má kapacitu 0,5 milionu vozidel za rok (nejspíše se kapacita zvýší na 1 milion vozidel). Loni se v Šanghaji vyrobilo přibližně 710 tisíc vozidel. V Berlíně začala výroba Tesly v roce 2021 a v březnu dosáhla týdenní výroba gigafactory 5 000 vozidel týdně.
Pro představu si uveďme výrobu automobilky Škoda, kdy v roce 2022 z výrobních linek v Mladé Boleslavy vyjelo přibližně 415 000 vozidel.
Tip: Žádná Škoda, Čechy může k elektromobilitě přitáhnout MG, a to cenou...
Další významnou oporou pro čínský export je růst vývozu automobilů do Ruska, kde evropské a japonské značky (Toyota, Volkswagen) vyklidily pozice kvůli ruské agresi na Ukrajině.
Zdroj: Shutterstock