"Kompletní povinnou dokumentaci nemělo na webu zveřejněno 30 z 57 prověřených obchodníků. Po zásahu regulátora se situace výrazně zlepšila, desítka dodavatelů ale nereagovala ani na výzvu k nápravě. V sedmi případech pak ERÚ v obchodních podmínkách identifikoval možné nezákonné praktiky," uvedl Energetický regulační úřad (ERÚ).
"U deseti dodavatelů, kteří svou povinnost nesplnili, jsme zahájili individuální kontrolu. U dalších sedmi máme navíc podezření, že smluvní podmínky odporují zákonu. Na ně se proto také zaměřila naše kontrola," shrnula členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.
Ta popsala, jak se úřad už v loňském roce věnoval monitorování webových stránek jednotlivých obchodníků s elektřinou a plynem. „Konkrétně jsme se zaměřili na smluvní podmínky, které jsou při změně dodavatele stěžejním dokumentem. U některých obchodníků jsme zjistili vážné nedostatky, i proto budeme plošné kontroly v budoucnu pravidelně opakovat,“ říká Zemanová.
Zákazníci musejí vědět, jak a kdy odmítnout prodloužení
Úřad, který má kromě vyhlašování regulované složky ceny elektřiny a plynu (takzvaně za distribuci) dohlížet také na ochranu zákazníků, přitom v posledních měsících řešil časté stížnosti na takzvané automatické prolongace (prodlužování) smluv na dobu určitou.
A právě prolongací se týká také příklad nesprávných obchodních podmínek, na který se zaměřila výše zmíněná kontrola.
„Přestože zákon dává spotřebitelům konkrétní lhůtu pro odmítnutí tzv. automatické prolongace, tedy automatického prodloužení smlouvy na dobu určitou, narazili jsme v obchodních podmínkách na lhůtu kratší," konstatovala Zemanová.
Podle ní přitom energetický zákon automatickému prodlužování smluv na dobu určitou nijak nebrání, ovšem pokud s novými podmínkami a cenou spotřebitel nesouhlasí, může je odmítnout nejpozději 20 dnů předtím, než by obnovená smlouva začala platit.
V závěru minulého roku, kdy končilo zastropování cen státem, tak zákazníci méně seriózních dodavatelů naráželi na automatické prodloužení smluv, které jim přineslo mnohem vyšší cenu, než nabízela například konkurence při přechodu zákazníka jinam.
Čtěte také: Jak porovnat ceny energií a neplatit za to osobními údaji? Změnu slibuje nový srovnávač od ERÚ
Jaké další nedostatky byly v podmínkách?
Smluvní podmínky dodávek energie obvykle obsahují formulářovou smlouvu navrženou dodavatelem, ceník, všeobecné obchodní podmínky (VOP) a někdy i zvláštní podmínky pro konkrétní sjednaný produkt. Obchodníci je mají povinně zveřejňovat na svém webu, ERÚ ale zjistil, že zdaleka ne všichni tak činí, a že znění některých VOP může být dokonce v rozporu se zákonem.
Například si někteří dodavatelé rozšiřují možnosti pro jednostrannou změnu smlouvy a ceníku na pouhé oznámení na webu, přestože ji podle zákona musí spotřebiteli oznámit prokazatelně a adresně. Další rozšiřování podmínek se týká důvodů pro odstoupení od smlouvy ze strany dodavatele a ERÚ se zabývá i dalšími aspekty, které spotřebitelům ztěžují jejich porozumění.
"V některých případech jsou obchodní podmínky napsané tak složitě, že pro běžné spotřebitele jsou jen těžko pochopitelné. Poměrně často se naopak ve VOP objevují (a leckdy skrytě) podstatná ujednání, která by podle názoru regulátora měla figurovat v hlavní smlouvě. Typicky se jedná o ujednání o automatické prolongaci smlouvy. Často ve smlouvě chybí údaj, z něhož by zákazník alespoň rámcově dovodil, kdy bude dodávka zahájena," uzavřel ERÚ, který se chce obchodním podmínkám dodavatelů dál věnovat.
Jak má správně vypadat automatické prodloužení smlouvy?
Dodavatelé mohou již v původní smlouvě určit, jaká bude budoucí cena – například odkazem na ceník, který sice v době podpisu ještě neexistuje, ale zveřejněný bude včas před samotnou prolongací.
„Seriózní dodavatelé, alespoň podle našich zkušeností, spotřebiteli zašlou dopis nebo přinejmenším e-mail s oznámením o blížící se prolongaci, případně i s novou cenou. Zvlášť nyní, pokud vědí, že dojde k výraznému zdražení produktu a zákazník by si vysokou cenu zafixoval na dva nebo na tři roky dopředu. Ne všichni dodavatelé jsou ale seriózní a někteří využívají toho, že zákon nevyžaduje aktivní souhlas spotřebitele s prolongací. Aktivní musí být naopak zákazníkův nesouhlas s prolongací, tedy výpověď smlouvy,“ upozornil v závěru roku 2024 Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.
Jak změnit dodavatele energií?
Zdroj: Youtube/ERÚ