Finanční úřady začnou brzy rozesílat údaje o platbě k dani z nemovitých věcí. Generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová to komentuje takto: „Kvůli změnám zákona budou letos částky k placení daně z nemovitých věcí jiné, než na jaké jsou lidé zvyklí. O to důležitější bude tradiční služba finančních úřadů, které všem majitelům nemovitostí zašlou údaje o nové výši daně včetně platebních instrukcí. Je dobré si ohlídat způsob doručení těchto informací a e-mailová komunikace může být pro mnohé nejjednodušším řešením.“
Co udělat, aby vám platební údaje k dani z nemovitých věcí přišly e-mailem?
Jestliže chcete platební údaje (včetně QR kódu) k dani z nemovitých věcí obdržet na váš e-mail, musíte o to finanční úřad požádat nejpozději do pátku 15. března 2024.
Je to snadné stačí vyplnit a odeslat jednoduché oznámení ve webové aplikaci finanční správy. Daň z nemovitých věcí je potřeba uhradit do pátku 31. května 2024.
Jak požádat o zaslání platebních údajů na váš e-mail?
Nejdříve vyplníte to, jestli žádáte o zahájení, změnu či ukončení zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí e-mailem.
Dále vyplníte vaši e-mailovou adresu.
V další části, pak typ daňového subjektu (fyzická či právnická osoba).
A identifikace fyzické či právnické osoby.
U fyzické osoby tedy jméno a příjmení, rodné číslo, případně titul a telefon. Následně vyplníte adresu fyzické osoby.
Nakonec vyplníte, jakému finančnímu úřadu a územnímu pracovišti zasíláte toto rozhodnutí.
Pokud máte nemovitosti ve více krajích, tak je třeba podat vyplněnou žádost na každý finanční úřad zvlášť.
Následně podáte Žádost ve věci zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí e-mailem, jedním ze 4 způsobů:
- E-mailem na na adresu Územního pracoviště (ÚzP) - vytiskněte, podepište, vyfoťte, do předmětu uveďte "Žádost ve věci zasílání údajů pro placení daně z nemovitých věcí e-mailem"
- Vaší datovou schránkou do datové schránky Územního pracoviště (ÚzP)
- Skrze Online finanční úřad
- V listinné podobě (vlastnoručně podepsané) na podatelnu ÚzP nebo na adresu ÚzP
Finanční správa odesílá platební údaje přibližně 4 milionům poplatníkům
Finanční správa posílá aktualizované platební údaje poplatníkům 3 komunikačními kanály:
- Českou poštou (cca 2 mil. složenek a 50 tisíc poplatníků platí přes SIPO)
- na e-mailovou adresu (přes 900 tisíc zpráv)
- do datových schránek (přes 1 mil. zpráv).
Mám datovku, ale e-mail je e-mail
Řada lidí má datovou schránku, kde právě platební údaje k dani z nemovitých věcí přijdou. Nicméně většina lidí ji navštěvuje sporadicky. Navíc po určité době jsou příchozí zprávy vymazány, a tak může hrozit, že zprávu od finančního úřadu přehlédnete. To potvrzuje i generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová: „Majitelům datové schránky díky tomu odpadnou obavy, že si datové zprávy nevšimnou, pokud se s ní zatím dostatečně nesžili. Lidem zvyklým na papírové složenky zase e-mail ušetří dlouhé čekání, protože tištěná složenka může dorazit až na konci května. Počet poplatníků preferujících zasílání platebních údajů e-mailem každoročně narůstá tempem zhruba 150-200 tisíc ročně a letos předpokládáme, že pokoříme hranici jednoho milionu. Díky nahrazování složenek e-mailem stát uspoří ročně miliony korun za poštovné.“
Kdy očekávat platební údaje k dani z nemovitostí?
Zprávy do datové či e-mailové schránky zasílá finanční úřad zpravidla v první polovině května. Složenky v průběhu celého května. Přednost při rozeslání dostávají starší ročníky, které zpravidla chtějí mít své daňové povinnosti vyřízené co nejdříve.