Jak se zbavit dluhů u ČSSZ? Na ePortálu ČSSZ byla spuštěna služba k zapojení do Milostivého léta

10. 7. 2023 13:44 | , Finance.cz
DANĚ
perex-img Zdroj: Depositphotos

Díky akci Milostivé léto se klienti ČSSZ, kteří včas neuhradili pojistné splatné před 1. 10. 2022, mohou zbavit dluhů vzniklých na penále a exekučních nákladech. Dnešním dnem byla spuštěna zcela nová služba ePortálu ČSSZ, kde můžete zjistit výši dluhu a podat oznámení o jeho splacení. Tato jednorázová mimořádná příležitost potrvá pouze do 30. 11. 2023.

 

Milostivé léto III u ČSSZ

Milostivé léto se u ČSSZ týká pouze dlužného pojistného, které bylo splatné před 1. 10. 2022, nebylo v řádném termínu uhrazeno a vedlo ke vzniku penále či případných exekučních nákladů.

Nyní mohou být penále i exekuční náklady související s tímto dlužným pojistným mimořádně odpuštěny a povinnost je zaplatit může zcela zaniknout.

Zároveň také musí požádat o odpuštění dluhu a splatit původní dluh v rozhodném období, tedy mezi 1. červencem a 30. listopadem 2023. Tyto podmínky platí jak při dluzích na dani, tak u dluhů na sociálním pojištění.

Plná úhrada dlužného pojistného je základní podmínkou mimořádného odpuštění.

Tip: Kalkulačka srážek ze mzdy 2023

Které dluhy na sociálním pojištění budou odpuštěny?

U dluhů, které má dlužník u České správy sociálního zabezpečení, budou předmětem odpuštění tyto nedoplatky:

  • penále z dlužného pojistného,
  • penále evidované příslušnou okresní správou sociálního zabezpečení k rozhodnému dni, bylo-li pojistné, které by bylo dlužným pojistným v případě jeho nezaplacení, zaplaceno nejpozději v rozhodný den,
  • částka exekučních nákladů, které byly stanoveny exekučním příkazem vydaným nejpozději v rozhodný den.

Jak zjistit, zdali nedlužíte u ČSSZ? A jak se oddlužit?

Zjistit výši dluhu a podat oznámení o jeho zaplacení lze výhradně prostřednictvím zcela nové služby ePortálu ČSSZ, stačí se do ePortálu ČSSZ přihlásit.

Do služby se můžete od 10. července 2023 přihlásit ve dvou verzích:

  • pro OSVČ („Milostivé léto v podmínkách ČSSZ – OSVČ“)
  • pro zaměstnavatele – právnické i fyzické osoby („Milostivé léto v podmínkách ČSSZ – zaměstnavatel“).

Přihlásíte se na ePortál ČSSZ skrz datovou schránku či identitu občana (tedy přes bankovní identitu, mobilní klíč eGovernmentu, elektronický občanský průkaz, Moje ID, uživatelský účet NIA, či identifikační certifikát I.CA).

Službu oddlužení najdete v sekci „Online služby“, kde si vyberete kategorii „Pro zaměstnavatele“ nebo „Pro OSVČ“, a poté v podkategorii „Pojistné na sociální zabezpečení“ zjistíte, zda a jak vysoké máte dlužné pojistné, které bylo splatné před 1. 10. 2022, dluh na penále a dluh na exekučních nákladech. Následně odkliknete „Oznámení o úhradě do 30. 11. 2023“ nebo „Oznámení o úhradě ve splátkách“, podle toho, zda dlužné pojistné zaplatíte jednorázovou úhradou do 30. 11. 2023, anebo ve splátkách (pouze pro částky vyšší než 5 000 Kč).

Počet splátek je pevně stanoven podle výše dlužného pojistného:

  • 12 měsíčních splátek u dlužného pojistného do 50 000 Kč
  • 60 měsíčních splátek u dlužného pojistného nad 50 000 Kč

Výše splátek se automaticky dopočítá podle výše dlužného pojistného a počtu splátek. První splátku musíte podle zákona uhradit do 31. 12. 2023 a každou další splátku nejpozději poslední den následujícího kalendářního měsíce. 

Informace o podání oznámení se automaticky vygeneruje, odešle příslušné OSSZ a nabídne možnost uložení do vlastního zařízení ve formátu PDF. Zároveň se zobrazí platební údaje, kam zaslat dlužné pojistné, a to včetně QR kódu pro snadnou a rychlou platbu. V případě, že se platební údaje nezobrazí, musí být splnění podmínek individuálně posouzeno a následně obdržíte sdělení od příslušné OSSZ. Celá služba funguje skutečně jen na pár kliknutí, veškeré potřebné údaje jsou načteny z evidence ČSSZ. Vyplňujete pouze svůj e-mail a telefonní číslo, na něž obdržíte notifikaci o přijatém sdělení OSSZ, které najdete na ePortálu ČSSZ v sekci „Moje dokumenty“. 

Zákon také stanoví komunikaci v rámci Milostivého léta III výhradně prostřednictvím elektronické aplikace, tj. ePortálu ČSSZ. Pouze v ojedinělých případech může např. klient (zejména dědic, bývalý plátce), který nemá žádnou možnost se do ePortálu ČSSZ přihlásit, podat oznámení na příslušné OSSZ. Veškeré informace ohledně Milostivého léta u ČSSZ i konkrétního postupu klienti obdrží prostřednictvím datové schránky. Podrobné informace s videonávodem jsou zveřejněny rovněž na webových stránkách věnovaných Milostivému létu u ČSSZ.

Koho se týká Milostivé léto u sociálního pojištění?

Třetí Milostivé léto se týká fyzických i právnických osob, zaměstnavatelů i OSVČ a také plátců, kteří svoji činnost již ukončili. Pokud jste zároveň OSVČ i zaměstnavatel, podáváte oznámení za oba plátce samostatně.

    Články ze sekce: DANĚ