Jaké nejčastější chyby dělají podnikatelé při využívání digitálních služeb a zasílání formulářů v rámci eDávek?

20. 2. 2025 15:15 | , Finance.cz
DANĚ
perex-img Zdroj: Depositphotos

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) informuje o častých chybách zaměstnavatelů při využívání digitálních služeb a zasílání formulářů v rámci eDávek. Jejich správné používání pomůže urychlit vyřízení žádostí o dávky a ulehčí práci úředníkům. V čem zaměstnavatelé často chybují?

Zbytečné předávání formulářů zaměstnanců

Zaměstnavatelé opakovaně zasílají na správy sociálního zabezpečení vzorová oznámení, která jim zaměstnanci předávají. Tyto formuláře se nezasílají ani jako příloha k formuláři Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku. Jedná se pouze o vzory formulářů ze stránek ČSSZ, které jsou určeny pro případné využití k vnitřní potřebě zaměstnavatelů.

Tip: Novým zaměstnavatelům může být přidělena OSSZ z jiného okresu, proč?

Chyby při využívání elektronických služeb

U ošetřovného při ověřování údajů potvrzených lékařem zaměstnavatelé zadávají informace o zaměstnanci místo údajů o ošetřované osobě (např. místo rodného čísla nemocného dítěte zadávají rodné číslo zaměstnance). Správně je třeba uvést jak identifikátor (číslo rozhodnutí), tak i údaje o ošetřované osobě.

Tip: Kalkulačka ošetřovného 2025

ČSSZ upozorňuje, že zaměstnavatelé očekávají automatické notifikace o vystavení ošetřovného, podobně jako u eNeschopenky. U ošetřovného je však nutné nejprve odeslat dotaz ke konkrétnímu identifikátoru a ošetřované osobě. Ověření lze provést prostřednictvím SW nebo služby na ePortálu ČSSZ: Přehled podání k dávkám nemocenského pojištění.

Proč není u ošetřovného možné poskytovat stejné služby jako u eNeschopenek?

U eNeschopenky lékař rozhodne, že zaměstnanec je nemocný, a systém automaticky propojí údaje o zaměstnavateli. U ošetřovného je situace jiná. Nemocný (osoba vyžadující péči) je někdo jiný než zaměstnanec, který o dávku žádá. Proto je nejprve nutné, aby zaměstnavatel zaslal dotaz s identifikátorem (číslem rozhodnutí) a identifikační údaje takové osoby. Až po tomto kroku je možné se přihlásit k odběru následných podání pro konkrétní identifikátor.

Chyby při vyplňování formuláře NEMPRI25 (Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku):

  • Chybně vyplněný nebo zcela chybějící identifikátor (pokud ho lékař vystavil, musí ho zaměstnavatel uvést).
  • Nesprávně uvedeno, že zaměstnanec neměl v průběhu období, ve kterém poskytoval péči, naplánované směny, i když je naplánované měl.
  • Chybně uvedeno, že zaměstnanec vykonával práci po celou dobu péče – pokud odpracoval všechny směny, nemá nárok na dávku.
  • Chyby v údajích o společné domácnosti nebo péči o dítě do 16 let, které jsou způsobeny tím, že ve mzdových programech jsou u těchto polí přednastaveny záporné hodnoty. 

ČSSZ doporučuje ověřovat údaje potvrzené lékařem na ePortálu ČSSZ a být pečliví při vyplňování části E – podklady pro výplatu dávky. Chyby mohou vést k nedoplatkům nebo přeplatkům na dávce.

Jaké jsou nejčastější chyby při použití formulářů a akcí?

  • Použití staré verze formuláře místo aktuální, tj. Oznámení zaměstnavatele o žádosti zaměstnance o dávku (NEMPRI_2025).
  • Chybně zaslaný formulář NEMPRI25 pouze s akcí ukončení, pokud nebyla předtím podána akce vznik. V případě, že zaměstnavatel posílá NEMPRI25 u ošetřovného pouze při ukončení případu, je nutné zaškrtnout akci vznik i akci ukončení.
  • Oprava údajů na tiskopisu bez označení jako opravné podání – místo toho je zaslán nový formulář.
  • Opakované zasílání stejných opravných podání.

Vyplácení dávky při mzdě v hotovosti? Chyba!

Zaměstnanci, kteří pobírají mzdu v hotovosti, musí doložit Žádost o změnu způsobu výplaty dávky. Dávky nelze vyplácet v hotovosti, je třeba zvolit jiný způsob výplaty dávky. Formulář je dostupný na ePortálu ČSSZ: Žádost o změnu výplaty dávky. Žádost lze podat elektronicky, poštou nebo prostřednictvím zaměstnavatele jako přílohu k formuláři NEMPRI25.

 

Články ze sekce: DANĚ