Finanční správa: podali jste daňové přiznání do 1. dubna? Do 2. května obdržíte přeplatek
Finanční správa informovala, že zpracování a vyplácení přeplatků na daních z příjmů z daňových přiznání podaných do 1. dubna, ať už v listinné či elektronické podobě, bude zahájeno po skončení základní lhůty pro podání daňového přiznání, tedy po 1. dubnu 2025. Týká se to i poplatníků, kteří podali daňové přiznání v předstihu.
Poplatníkům, kteří současně s podáním daňového přiznání ve lhůtě do 1. dubna 2025 požádali o vrácení přeplatku, zašle správce daně příslušnou částku na jejich bankovní účet, a to do 30 dnů po uplynutí základní lhůty pro podání daňového přiznání, tedy do 2. května 2025.
Nestihnete podat daňové přiznání v listinné podobě do 1. dubna? Kdy obdržíte přeplatek?
Jestliže nestihnete podat daňové přiznání v listinné podobě (na papírovém formuláři) do zákonné lhůty a podáte je po 1. dubnu 2025, tak 30denní lhůta pro vrácení přeplatku začne běžet až ode dne následujícího po podání přiznání.
„Daňové přiznání v elektronické podobě je třeba podat včas, pokud má poplatník zájem o vrácení přeplatku v co nejdřívějším termínu. U daňových přiznání podaných v elektronické podobě po 1. dubnu 2025 se totiž uplatní již prodloužená lhůta do 2. května 2025. Případný přeplatek by proto byl vrácen až do 30 dnů po tomto datu, tedy nejpozději do 2. června 2025,“ upozorňuje generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová.
O vrácení přeplatku je nutné požádat, jak?
Finanční správa upozornila rovněž na to, že přeplatky vzniklé na základě podání daňového přiznání k daním z příjmů není možné vrátit bez podání žádosti.
Jestliže tedy očekáváte, že vám vznikne vratitelný přeplatek, tak je tedy nezbytné požádat o jeho vrácení, jinak zůstává nadále evidován na osobním daňovém účtu u správce daně.
V elektronickém daňovém přiznání se žádá na konci tohoto formuláře, což zabere pár minut. U listinné podoby jej pak musí podepsat, a to na poslední straně dvakrát, jednou u samotného daňového přiznání a podruhé u žádosti.
U elektronického formuláře postačí jediný podpis, který je v praxi proveden autorizací elektronického podání.
Zapomněli jste žádost o vrácení přeplatku vyplnit v daňovém přiznání? Co dál?
Pokud poplatník nevyužije pro podání žádosti o vrácení přeplatku předepsanou část uvedenou v závěru formuláře daňového přiznání, může žádost napsat formou volného textu adresovaného věcně a místně příslušnému finančnímu úřadu.
V žádosti pak uvede:
- Identifikační údaje poplatníka (jméno, příjmení, DIČ/IČO).
- Číslo bankovního účtu, na který má být přeplatek vrácen.
- Je vhodné uvést i výši přeplatku, o jehož vrácení je žádáno.
Žádost o vrácení přeplatku lze obecně podat stejnými způsoby jako samotný formulář daňového přiznání:
- Elektronicky – prostřednictvím portálu MOJE daně nebo s využitím datové schránky.
- V listinné (papírové) podobě – osobně na podatelně příslušného finančního úřadu nebo poštou.
Tip: Čas na platbu daně z příjmů? Přehled čísel účtů finančních úřadů
Finanční správa upozorňuje: právnickým osobám lze přeplatek vrátit pouze na účet
Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě lze vratitelný přeplatek vrátit pouze bezhotovostním převodem na bankovní účet určený v žádosti o vrácení přeplatku.
U registrovaných subjektů, tj. poplatníků daně z příjmů právnických osob a plátců daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti (zaměstnavatelů) se musí navíc jednat o bankovní účet uvedený při registraci.
Řešíte si daňové přiznání sami? Použijte inteligentní daňové šablony od business.center.cz, najdete je zde
Zdroj: YouTube/Podnikatel.cz