Počet dobíjecích stanic pro elektromobily překonal počet standardních čerpaček. Další stovky nabíječek jsou v plánu

17. 3. 2025 12:25 | , Finance.cz
Spotřebitel
perex-img Zdroj: Depositphotos

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) již v Česku eviduje 2945 dobíjecích stanic pro elektromobily. Dle jednotlivých provozovatelů dobíjecích sítí však jejich počet reálně již překonal úroveň 3000 a jen letos přibudou další stovky. Při stávajících možnostech dobíjení a předpokladu úplného přechodu k elektromobilům by však síť nabíječek musela být násobně větší než síť čerpacích stanic.

Počet veřejných stanic versus počet nabíječek

Veřejných čerpacích stanic jsou v Česku necelé 4 tisíce. Těch „standardních“ s prodejem benzínu a nafty je podle MPO 2857. Dobít baterii elektromobilu nebo plug-in hybridu je tak již možné na více místech, než natankovat nádrž benzínového či naftového vozu. MPO eviduje 2945 nabíječek (5210 dobíjecích bodů), z toho na největší síť ČEZ připadá dle evidence 841 stanic, následuje Pražská energetika (PRE POINT) se 750 stanicemi. Reálně však ČEZ v současnosti deklaruje v provozu více než 860 dobíjecích stojanů a PRE celkem 777.

Nabíječek je více, ale nabíjení trvá

Dobíjecí stanice nicméně disponují pouze jedním nebo dvěma dobíjecími body, současně je nabití baterie časově náročnější. „Z jedné tankovací pistole však může během půl hodiny reálně doplnit palivovou nádrž až 10 aut. Za stejnou dobu ale nabijete jeden elektromobil na dobíjecím bodu rychlejších stanic, možná dva na ultrarychlých stanicích UFC,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje Energokartu akceptovanou v sítích PRE, ČEZ a u dalších 100 tisíc dobíjecích bodů po celé Evropě.

Počet dobíjecích stanic nadále roste

S předpokladem masivnějšího využití bateriových vozidel tak zřejmě musí síť dobíjecích stanic nadále růst a provozovatelé stanic s tím počítají. „Loni jsme zprovoznili rekordních 182 nových stojanů. V plánu letošní výstavby se opět pohybujeme kolem této hodnoty s tím, že převahu v letošních instalacích by měly znovu mít ultrarychlé dobíjecí stanice,“ uvedl Martin Schreier, mluvčí Skupiny ČEZ.

V plánu na letošní rok má výstavbu dalších desítek dobíjecích stanic také Pražská energetika. „Zároveň se budeme významně zaměřovat na projektování nových lokalit, posilování stávající sítě, upgrade na vyšší výkony u stanic, kde vidíme rostoucí využití, a připravovat se tak na další roky. Také plánujeme navýšit podíl UFC stanic,“ popisuje mluvčí PRE Martin Houška s tím, že paralelně probíhá i budování neveřejných dobíjecích stanic, ať už pro firmy, nebo i pro jednotlivce. Počty nových neveřejných dobíjecích stanic se začínají blížit počtu těch veřejných, které PRE během roku zprovozní.

Tip: Test Volkswagen ID.7 Pro S People: A na Passat si už skoro ani nevzpomenete

Roste počet odebrané elektřiny prostřednictvím dobíjecích stanic

Prudkým tempem roste též objem odebrané elektřiny prostřednictvím dobíjecích stanic. „V loňském roce odebraly firmy s využitím Energokarty poprvé více než 1 GWh elektřiny, což představuje meziroční růst o 40 %. Během jednoho měsíce konkrétně letos v únoru to bylo 129 MWh, což je ve srovnání s loňským únorem 80% nárůst,“ doplňuje Damir Duraković a dodává, že v současnosti Axigon spravuje kolem 4 tisíc Energokaret, přičemž ještě v závěru loňského roku to bylo přes 3 tisíce. Pro srovnání, Axigon poskytuje jako autorizovaný distributor přes 60 tisíc tankovacích karet od společností Shell a EuroOil.

Evropské spalováky brzy nebude chtít ani Afrika, věští „Electro Dad“ Jan Staněk

Zdroj: Youtube.com/Finance.cz
 
Štítky:

Články ze sekce: Spotřebitel