Kdo kvůli povodním dočasně přišel o všechno a nemůže se dostat ke svému majetku, může žádat například o dávku mimořádné okamžité pomoci, která podle situace může dosáhnout až 72 900 Kč na domácnost. Pomoc by měly v nejpostiženějších lokalitách vyplácet v terénu mobilní týmy a pro tento případ zjednodušit posuzování příjmových poměrů žadatelů.
Čtěte také: Povodně 2024: jak přispět na sbírky a kde pomoc hledat
Nemusíte být ale přímo vyplavení, abyste měli nárok na dávky od státu. Například ošetřovné kvůli uzavření mateřských či základních škol a obdobných zařízení mohou dostat zaměstnanci, kteří si sami musejí ohlídat dítě do deseti let. "Dávku lze čerpat až 9 kalendářních dnů (rodiče samoživitelé až 16 dnů). Ošetřovné náleží i v případě, že dítě dosáhne věku 10 let v průběhu této doby. Pečující osoby se mohou při péči o dítě jednou vystřídat. Výše ošetřovného za kalendářní den činí 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu za kalendářní den," uvedla Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Podrobný návod a kde získat tiskopisy najdete zde.
Je dobré vědět, že žádost o proplacení ošetřovného není nezbytně nutné vyplnit hned. Můžete počkat až povodeň pomine a zatím řešit důležitější věci. "Nárok na výplatu dávky ze zákona zaniká uplynutím 3 let ode dne, za který dávka náleží," ujistila ČSSZ. Orientační výši dávky spočítá kalkulačka MPSV.
Jak to bude s výplatami důchodů?
Protože povodeň zejména na Jesenicku a v Moravskoslezském kraji omezila i provoz některých poboček Úřadů práce, pracovišť ČSSZ nebo České pošty, může být dočasně problém s osobním vyřizováním žádostí o dávky a podpory i s inkasováním důchodů v hotovosti.
K problematice důchodů ČSSZ popsala čtyři modelové situace a jejich řešení:
Pobočka pošty, kde si důchodci nechávají vyplácet důchod, je z důvodu povodní mimo provoz nebo není možné peníze doručit při běžné pochůzce přímo na adresu.
- Důchod a poštovní poukázky je možné vyplatit na kterékoliv jiné poště. Pokud si příjemce důchod nevyzvedne v aktuálním výplatním termínu, jsou peníze standardně uloženy na jeho původní ukládací poště, a to po dobu 3 měsíců.
Důchodci se zdržují mimo lokalitu svého bydliště (evakuace, pobyt u příbuzných).
- Důchod klientům vyplatí kterákoliv otevřená pošta po ověření oprávněnosti a výše výplaty. Klientům doporučujeme sledovat web České pošty.
Lidé přišli o poukázku k výplatě dávky (ztráta při evakuaci, zničená povodní).
- Klientům zajistí náhradní výplatu kterákoliv pošta po celé České republice na základě podacích znaků, které klientům poskytne ČSSZ. Klienti se mohou v těchto případech obracet na call centrum pro důchodové pojištění na čísle 800 050 248. Jedná se o datum podání, podací číslo, částku k výplatě, jméno a příjmení. Bez těchto informací nemůže jiná pobočka České pošty výplatu zajistit.
Lidé přišli o doklad totožnosti, kterým se prokazují při výplatě dávky.
- Pokud svou totožnost nemohou prokázat ani jiným dokladem, např. cestovním pasem, musí požádat příslušný obecní úřad o vydání náhradního dokladu totožnosti.
Jak probíhají výplaty nemocenského v hotovosti
Dávky nemocenského pojištění se v hotovosti vyplácejí standardní poštovní poukázkou, lidé si tak peníze mohou vyzvednout na kterékoliv poště. Poštovní poukázku na dávku nemocenského pojištění je možné vyzvednout do data uvedeného na poukázce a zpravidla následujících 25 dnů od data podání. Nebude-li dávka v této lhůtě vyzvednuta, bude vrácena na účet ČSSZ a následně znovu zaslána na stejnou, případně jinou adresu, pokud pojištěnec požádá ČSSZ o změnu.
Pokud klienti potřebují získat další informace či vyřešit jakoukoliv jinou situaci týkající se důchodů a dávek nemocenského pojištění v souvislosti s aktuální povodňovou situací, mohou se obrátit na call centrum ČSSZ na tel. čísle 800 050 248.