„Rekordní rozestavěnost dálničních a silničních staveb pokračuje i v roce 2023. Pracuje se na celkem 265,2 kilometrech, konkrétně na 158 kilometrech dálnic a 107,2 kilometrech silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se navíc nachází dalších 85,3 km dálnic a silnic I. třídy,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka.
Zdroj: Pixabay
Zatímco loni bylo v ČR zprovozněno 21,2 dálničních kilometrů, letos se počítá s 15,4 km, což by měla být první etapa úseku z Bělotína do Rybí na dálnici D48 a také dálniční zkapacitnění obchvatu Loun na D7.
Násobně větší kusy autostrád slibuje stát otevírat v roce 2024. "Díky vysoké rozestavěnosti se v příštích dvou letech otevře 133,5 kilometrů nových dálnic na zelené louce. Zprovozníme také 82 kilometrů silnic I. třídy," tvrdí v tiskové zprávě resort dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Jako příklad uvádějí D6 u Krupé, D49 mezi Hulínem a Fryštákem, D3 v úseku Úsilné - Kaplice nádraží či část D55 z Babic do Bzence. Všechny připravované, realizované i opravované úseky dálnic monitoruje interaktivní mapa ŘSD. Jedním z klíčových úseků před zahájením výstavby je D11 z Trutnova na státní hranice s Polskem, který by se letos měl dostat do fáze realizace. Optimistický termín dokončení je v roce 2026. přičemž Polsko bude s navazujícím úsekem na svém území u hranic už v příštím roce.
Na většinu dálniční sítě v ČR, která měla na začátku roku délku 1370 kilometrů, mohou auta do 3,5 tuny celkové hmotnosti vjet pouze s elektronickou dálniční známkou. Základní cena roční platby zůstává zatím na 1500 korunách, diskutuje se ovšem o zdražování právě i s ohledem na potřebu financování rozvoje a údržby sítě. Podrobnosti o aktuálně platných dálničních známkách v ČR a možnostech jejich pořízení najdete v tomto článku.