Cílem předloženého návrhu zákona je přispět ke konsolidaci veřejných rozpočtů v době, kdy dočasně snížená sazba spotřební daně z motorové nafty již nemá své opodstatnění. Toto opatření bylo v minulém roce dočasně přijato s účinností do konce roku 2023 s cílem zmírnit dopady vysokých cen pohonných hmot vyvolané invazí Ruska na Ukrajinu a přispět k zajištění konkurenceschopnosti autodopravců. Současné ceny nafty se však již delší dobu drží pod vysokými hodnotami, kvůli kterým bylo dočasné snížení daně zavedeno a důvod pro tuto formu pomoci českým řidičům a zejména dopravcům tak pominul.
„Hlavním důvodem dřívějšího návratu k původní sazbě daně je výrazný pokles ceny motorové nafty pro řidiče v České republice, která byla v dubnu jednou z nejnižších v celé Evropské unii. V kontextu hledání úsporných opatření v rámci konsolidačního balíčku tímto krokem o jednotky miliard vylepšíme hospodaření státního rozpočtu už letos,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.
Konkrétně tato změna letos přinese státnímu rozpočtu 727 mil. Kč za každý měsíc účinnosti původní sazby daně, o dalších 73 mil. Kč pak každý měsíc vylepší rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury.
Čtěte také:
Novým ředitelem Světové banky byl zvolen Ajay Banga
Komu finanční úřad odpustí pokutu ve výši 1 000 Kč za špatné podání přiznání k dani?
Z mobilního George České spořitelny nově pošlete zahraniční platbu ve 20 měnách
Zdroj: Depositphotos