Své ze zákona pojištěné vklady, což jsou peníze na běžných, spořicích nebo termínovaných účtech až do ekvivalentu 100 000 eur (zhruba 2,5 milionu korun), si doposud vyzvedlo přes 90 tisíc klientů. Garanční systém jim vyplatil přes 25,63 miliard korun.
Jenže dalších 31 tisíc klientů se o peníze stále nepřihlásilo.
„Často jde o ty, kterým na účtech zůstalo jen několik korun, kvůli kterým se jim nevyplatí jít do banky. V tomto případě ale může jít také o osoby, které by do Česka pro výplatu náhrady vkladů museli přicestovat z ciziny, což může být nyní komplikované zejména pro např. ukrajinské a ruské občany. Tito vkladatelé mají sice také možnost zažádat o výplatu náhrad korespondenčně, ale i s tím jsou spojené určité náklady,“ vysvětluje Renáta Kadlecová, výkonná ředitelka Garančního systému finančního trhu (GSFT).
A opravdu, podle zprávy GSFT nejsou na některá jména evidované jen "drobné". Doposud na své majitele čeká zhruba 258 milionů korun.
Garanční fond přitom registruje:
- 46 klientů s výplatou přes 1 milion korun,
- 415 klientů s výplatou větší než 100 tisíc Kč,
- 13 900 klientů s výplatou menší než 100,- Kč (z toho přibližně 40 % klientů má částku k výplatě menší než 10 Kč).
Jinak vyčísleno je k výplatě připraveno skoro 122 milionů korun ve prospěch 25 200 fyzických osob (českých rezidentů), dalších téměř 55 milionů pro 2 300 právnických osob (českých rezidentů) a přes 81 milionů pro 3 200 nerezidentů.
Jak vyzvednout peníze z padlé banky?
Dosud největší výplata náhrad klientům zkrachovalé banky v historii českého systému pojištění vkladů probíhala a stále probíhá prostřednictvím poboček Komerční banky.
Pro výplatu pojištěných vkladů stačí do 10. března 2025 přijít na některou z poboček Komerční banky a prokázat se dokladem totožnosti (fyzická osoba), nebo dokladem totožnosti a výpisem z živnostenského rejstříku (OSVČ), nebo originálem, úředně ověřenou kopií nebo elektronicky podepsaným platným výpisem z OR či jiného veřejného rejstříku ne starší 3 měsíce a průkazem totožnosti osoby jednající za právnickou osobu (právnická osoba).
"Pokud si vkladatel nemůže náhradu vkladu vyzvednout osobně, může zmocnit k vyzvednutí jinou osobu, a to na základě úředně ověřené plné moci. Formulář plné moci je k dispozici na web stránkách Garančního systému a Komerční banky a je možné si ho vyzvednout též na pobočkách vyplácející banky. Pokud klient preferuje korespondenční způsob výplaty, musí zaslat vyplněný a úředně ověřený formulář žádosti o převod plnění na adresu vyplácející banky," uvedl GSPF.
Nevyzvednuté prostředky zůstanou v garančním systému a budou použity pro případ budoucích výplat náhrad vkladů.
Jiným problémem je výplata věřitelů, kteří měli vůči bance pohledávky nad pojištěnou sumu, tedy rámcově více než 2,5 milionu korun. Částečná výplata těchto pohledávek proběhla do poloviny loňského června, konkurs Sberbank stále běží. V bance měly svůj účet i obce nebo kraje, například kraj Vysočina hlásil na počátku krize úložku ve výši 2,4 miliardy.