Výběr vozidla k operativnímu leasingu
Při přípravě leasingových smluv se často vychází ze stanovené firemní směrnice, upravující, kdo má ve společnosti nárok na jaký vůz a jaké vybavení vozu.
Předmět činnosti
Je zřejmé, že vozidla je nutné volit především z hlediska klíčových potřeb podnikání. Každá společnost má své specifické nároky. Přesto platí obecné zásady, které v konečném důsledku významně zasahují do ekonomiky provozu vozidel.
Výběrová řízení
Nadnárodní společnosti s velkými vozovými parky vypisují výběrová řízení na dodávky vozidel, kde definují parametry vozidel a předpokládaný roční odběr. Výrobci většinou reagují nabídkou, která obsahuje slevy závislé na počtu odebraných vozidel. Protože se cenová hladina vozů v zemích Evropy liší, dodavatelé navrhují slevy stanovené v zásadě dvojím způsobem:
-
buďto poskytnutím jednotné slevy ve všech zemích
-
nebo poskytnutím speciální slevy - nadstandardní úroveň slev v zemích odběru vozidel
Výhodou tohoto přístupu je možnost získání slev závislých na dlouhodobém odběru vozidel. Je však nutné si uvědomit, že zákazník se zavazuje k odběru vozidel, jejichž konkurenční pozici vůči ostatním výrobcům je obtížné odhadnout několik let dopředu.
Slevy a zůstatková cena
Leasingové společnosti většinou přenášejí všechny slevy na zákazníka, což příznivě ovlivňuje nákupní cenu vozidla. Klient splácí pouze amortizaci:
Amortizace = pořizovací - zůstatková cena vozidla
Proto se vyplatí vždy posuzovat nejen nákupní cenu a poskytnutou slevu, ale také odhadnutou zůstatkovou cenu. Převzetí rizika a garance zůstatkové ceny vozidla je jednou z přidaných hodnot společnosti nabízející operativní leasing. Současně je i věčným jablkem sváru mezi dodavateli jednotlivých značek a společnostmi zabývající se operativním leasingem. Dodavatel totiž může zákazníkovi nabídnout skvělé podmínky pro nákup vozidel. Pokud však odhadovaná zůstatková cena vozidla bude příliš nízká, může se vozidlo stát v konečném součtu nezajímavým.
Nepodceňujte vývoj
Je vždy na zákazníkovi, aby zvážil, zda potřebuje vozidlo pro management, obchodníky či distribuci zboží. Protože technologický vývoj ve světě automobilů jde velmi rychle kupředu, výběrová řízení, která firmy pořádají, by jej měla zohledňovat. Zanedbání vývoje automobilů může vést až k situaci, kdy se v průběhu trvání smlouvy vozidla speciálně doplňují o další výbavu, což je prodražuje.
Politika vozového parku
Definování firemní politiky přináší jednotnou úroveň vozidel a umožňuje získat množstevní slevy. Na druhou stranu obchodní síla leasingové společnosti zajistí zajímavé cenové podmínky pro zákazníka již od několika vozidel a klient může ocenit šíři nabídky s jednotnou kvalitou služeb. Obvykle se ve firmě definuje tři až pět kategorií vozidel. V rámci firemní politiky je stanoveno několik modelů, včetně specifikace příslušenství pro každou kategorii; v případě vyššího managementu je výběr obvykle omezen jen cenou. Častou chybou ve firemní politice je volnost v doplňkové výbavě vozidel. Ta zvýší pořizovací cenu, ale zůstatkovou cenu prakticky nezmění. Velmi tak naroste amortizace vozidla a výše měsíčních splátek. Proto se v rámci firemní politiky vyplatí přejít spíše do vyšší modelové řady, která má bohatší příslušenství už v základní výbavě. Pokud jsou leasingovou společností umístěna vozidla na trhu s ojetými vozidly, doplňková výbava prodejní cenu a tedy kalkulovanou zůstatkovou cenu ojetého vozidla prakticky neovlivní. Klienti autobazarů totiž nehledí na doplňkovou výbavu, ale jen na značku a model vozidla.