ÚOHS: Na agregáty k mýtným branám měl stát vypsat nový tendr

05.03.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 5. března (ČTK) - Ministerstvo dopravy mělo na dodávku dieselových agregátů při budování první fáze mýtného systému vyhlásit samostatné výběrové řízení. Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) jde o samostatnou zakázku, která neměla být zahrnuta v takzvaném prvním dodatku ke smlouvě s firmou Kapsch. Novinářům to řekl předseda ÚOHS Martin Pecina. Dodatek obsahuje i další chyby, Pecina ho už v pátek označil za nezákonný. Úřad dodatek zrušit nemůže, na podnět ministerstva nebo Kapsche by to mohl udělat soud.

Úřadu se nelíbí ani změny některých podmínek. Dodatek posunul některé termíny a změnil i pravidla účinnosti systému. Zatímco problém s agregáty dořešilo ministerstvo druhým dodatkem z loňského prosince, změna podmínek zůstala otevřená. "Tyto změny považujeme za natolik závažné, že byl jednoznačně porušen zákon a jednotlivé smluvní strany by to měly uvést do souladu se zákonem," uvedl Pecina.

Původně měl agregáty zaplatit stát, později ale přenesl náklady na Kapsch. To je jeden z důvodů, proč ÚOHS neudělil pokutu. "Navíc změny v dodatku nijak podstatně neovlivnily pořadí nabídek v původním výběrovém řízení," doplnil Pecina.

Dodatek umožnil, aby se od ledna do března 2007 snížila efektivita výběru mýta až na 85 procent, zatímco v původní smlouvě byla o deset procentních bodů vyšší. Při překročení 95procentní úspěšnosti by firma dostala vše, co se vybere nad 95 procent. Na prvním doplnění se Kapsch dohodl s bývalým ministrem dopravy Milanem Šimonovským kvůli pozdějšímu zahájení výstavby. Termíny se posunuly asi o tři měsíce kvůli prvnímu správnímu řízení antimonopolního úřadu a následnému rozhodování soudu.

ÚOHS se loni zabýval výběrovým řízením na dodavatele systému. Na tendr ministerstva dopravy si stěžovalo několik neúspěšných uchazečů. Úřad opakovaně potvrdil, že i přes chyby ministerstva se na výsledcích nemohlo nic změnit a ponechal v platnosti smlouvu s Kapschem za 22 miliard korun. Firma Autostrade podala na rozhodnutí ÚOHS žalobu ke krajskému soudu, ani s ní neuspěla. Soud sice nejprve vydal předběžné opatření, kterým firmě dočasně zakázal ve výstavbě pokračovat, později ale potvrdil Kapsch jako vítěze a předběžné opatření zrušil.

Mýtné se v ČR vybírá zatím mikrovlnnou technologií na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic; povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více. Ministerstvo se už s Kapschem dohodlo, že na silnicích první třídy využije pro výběr mýtného satelitní technologii. Pecina dnes ale zopakoval, že by podobné řešení mohlo znovu vyvolat pochybnosti jeho úřadu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK