Úřadu se nelíbí ani změny některých podmínek. Dodatek posunul některé termíny a změnil i pravidla účinnosti systému. Zatímco problém s agregáty dořešilo ministerstvo druhým dodatkem z loňského prosince, změna podmínek zůstala otevřená. "Tyto změny považujeme za natolik závažné, že byl jednoznačně porušen zákon a jednotlivé smluvní strany by to měly uvést do souladu se zákonem," uvedl Pecina.
Původně měl agregáty zaplatit stát, později ale přenesl náklady na Kapsch. To je jeden z důvodů, proč ÚOHS neudělil pokutu. "Navíc změny v dodatku nijak podstatně neovlivnily pořadí nabídek v původním výběrovém řízení," doplnil Pecina.
Dodatek umožnil, aby se od ledna do března 2007 snížila efektivita výběru mýta až na 85 procent, zatímco v původní smlouvě byla o deset procentních bodů vyšší. Při překročení 95procentní úspěšnosti by firma dostala vše, co se vybere nad 95 procent. Na prvním doplnění se Kapsch dohodl s bývalým ministrem dopravy Milanem Šimonovským kvůli pozdějšímu zahájení výstavby. Termíny se posunuly asi o tři měsíce kvůli prvnímu správnímu řízení antimonopolního úřadu a následnému rozhodování soudu.
ÚOHS se loni zabýval výběrovým řízením na dodavatele systému. Na tendr ministerstva dopravy si stěžovalo několik neúspěšných uchazečů. Úřad opakovaně potvrdil, že i přes chyby ministerstva se na výsledcích nemohlo nic změnit a ponechal v platnosti smlouvu s Kapschem za 22 miliard korun. Firma Autostrade podala na rozhodnutí ÚOHS žalobu ke krajskému soudu, ani s ní neuspěla. Soud sice nejprve vydal předběžné opatření, kterým firmě dočasně zakázal ve výstavbě pokračovat, později ale potvrdil Kapsch jako vítěze a předběžné opatření zrušil.
Mýtné se v ČR vybírá zatím mikrovlnnou technologií na zhruba 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic; povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více. Ministerstvo se už s Kapschem dohodlo, že na silnicích první třídy využije pro výběr mýtného satelitní technologii. Pecina dnes ale zopakoval, že by podobné řešení mohlo znovu vyvolat pochybnosti jeho úřadu.