Milionové roční příjmy, luxusní služební vozy, byty či domy. To je jen zlomek výhod špičkových manažerů. Kdo by nechtěl mít podobný život? Možnost má dnes prakticky každý vysokoškolák. Na nejvyšší příč
ky však dosáhne jen zlomek z nich. Vysoká škola, dnes nejlépe technického nebo ekonomického směru, znalost nejméně jednoho, ale lépe dvou i více světových jazyků a úspěšná praxe v zahraniční nebo mezinárodní firmě. To je podle odborníků, kteří se zabývají vyhledáváním manažerských talentů, dobrá startovní pozice.Pak začíná tvrdá práce, na jejímž konci opravdu mohou být roční příjmy převyšující milion korun, luxusní vůz a byt či dům. "Velmi důležitá je cílevědomost a zdravé ambice," radí Kristina Stiefelová z agentury Axial. Budoucí topmanažer by si měl co nejrychleji zvyknout dlouhodobě plánovat, a to nejen svou práci, ale také kariéru. Ideální je projít hned po škole klasickým kolečkem u některé velké mezinárodní firmy.
Ty totiž pro své mladé manažery pořádají tréninkové programy. Příkladem takové firmy jsou například Unilever, mladoboleslavská Škodovka nebo Procter & Gamble. Tyto firmy patří dnes také mezi nejvyhledávanější zaměstnavatele. "Praxe je velmi důležitá. Je dobré při přípravě životopisu
upozornit na světlá místa v kariéře. Kupříkladu Němci jsou na to hrdí," potvrzuje Jaroslav Kolář ze společnosti Nicholson.Umět jednat s lidmi!
"K tomu, aby člověk byl opravdu dobrým manažerem, musí mít ještě určité osobnostní předpoklady. Musí umět jednat s lidmi, být rázný a pragmatický," upozorňuje Dagmar Mixanová z plzeňské společnosti Wizard. Některé charakterové rysy jsou podle jejích slov pro budoucího manažera doslova pohromou. "Poměrně častou chybou je povýšenost. Ta rozhodně nesvědčí o velikos
ti ducha. Opravdu schopný člověk se chová ke každému stejně," říká. Nadmíru důležité jsou dnes jazykové znalosti. "Manažer by měl dnes znát minimálně jeden, ale lépe dva světové jazyky. Nestačí přitom pasivní znalost, ale musí se umět vyjadřovat i před více lidmi a to je občas problém," potvrzuje Hana Navarová z poradenské personální firmy H. Neumann International.O tom, že lidé ve vedení tuzemských firem jazykové znalosti stále ještě podceňují, vypovídá příběh z Bruselu. Česká delegace, složená ze zástupců třiceti průmyslových podniků, byla vyzvána, aby prezentovala svůj výrobní program. Cílem bylo zjistit, zda by některé společnosti nemohly zajišťovat dodávky pro vojska Severoatlantické aliance. Z třiceti oslovených manažerů se k přednášce v angličtině od
hodlali jenom dva. Důvod? Špatná znalost cizího jazyka. A výsledek? Firmy přišly o možnost získat v zahraničí miliardové zakázky.Politické styky nepomohou
Mezi "vlastnostmi", které stále ještě mohou rozhodovat o kariéře budoucího manažera, jsou známosti. Protekci nedokázalo v Česku zcela vymýtit ani deset let tržní ekonomiky. "V této společnosti, která je opravdu malá, a kde Praha je vesnicí, jsou známosti či konexe stále ještě velmi důležité," potvrzuje Navarová. To zčásti potvrzuje také Kristina Stief
elová z agentury Axial: "Ano, známosti jsou perfektní věc, ale pokud uchazeč nemá dobré předpoklady, jsou zbytečné. Takový člověk se sice na manažerský post možná dostane, ale neudrží se tam." Naopak politické styky či politická příslušnost příliš nepomáhají, alespoň v soukromých firmách. "Ty jsou možná dobré, pokud chce kandidát pracovat ve státních společnostech," říká Kolář.Zdroj: LN z 17. 2. 2000