Jak vyplývá ze statistik Sdružení automobilového průmyslu, prodej nových osobních automobilů v posledních letech klesá. Zatímco v roce 2003 bylo prodáno téměř 150.000 nových vozů, o rok později to bylo o 16.572 vozů méně (132.973) a v roce 2005 pak o dalších 1608 nových vozů méně. Tento klesající trend pokračoval i v loňském roce, když bylo prodáno 123.987 osobních vozidel, tj. téměř o pětinu méně než před čtyřmi lety. Důvod? Stále více zákazníků při nákupu nového vozu volí z důvodu možnosti odpočtu DPH automobil spadající do kategorie tzv. „enjedniček“.
Několikaleté rozdíly v okresech
Co se naopak zvyšuje, je stáří vozového parku. Zatímco na konci roku 2003 byl průměrný věk registrovaného osobního automobilu 13,43 let, na konci loňského to bylo 13,87 let. Za tři roky tak vozový park zestárl o téměř půl roku. Mezi jednotlivými kraji a okresy však existují dosti podstatné rozdíly. Nejmladším vozovým parkem se může pochlubit Praha-západ, jehož stáří lehce překračuje 12 let. Na druhém konci žebříčku najdeme Jeseník s průměrným stářím osobního vozu o 40 měsíců starším. Hranici 15 let se svým vozovým parkem překročilo dalších 5 okresů.
Tabulka: Složení a stáří vozového parku v České republice (k 31. 12. 2006)
Kategorie | Počet registrací | Průměrné stáří |
---|---|---|
Osobní vozidla | 4 108 610 | 13,87 |
Užitková vozidla | 562 255 | 10,64 |
Motocykly | 822 703 | 32,94 |
Autobusy | 20 331 | 14,61 |
Návěsy | 44 974 | 9,05 |
Traktory | 144 656 | 27,57 |
CELKEM | 6 490 393 | 17,23 |
Zdroj: www.autosap.cz
Automobily v důchodovém věku
V porovnání s ostatními státy Evropské unie patříme již několik let k zemím s nejvyšším průměrným věkem osobních automobilů. Na vině jsou především vozy značky Škoda a vozy z tzv. východního bloku, které byly vyrobeny dávno před rokem 1989. Ovšem automobil není víno, aby s rostoucím věkem získával na kvalitě. Mezi archivními automobily sice najdeme veterány, kteří jsou v lepších technickém stavu než jejich o mnoho let mladší konkurenti, ovšem to je jen nepatrný zlomek.
Tabulka: Nejstarší vozy v registru vozidel (nad 500 registrací)
Značka | Počet vozidel v registru | Stáří v letech |
---|---|---|
Aero 30 | 648 | 70,00 |
Tatra 57 | 1012 | 68,30 |
Škoda 1101 | 601 | 61,36 |
Škoda 440 Spartak | 2068 | 49,92 |
Škoda 1201 | 508 | 48,73 |
Moskvič 407 | 926 | 47,77 |
Wartburg 311 | 1384 | 45,17 |
Zdroj: www.autosap.cz
Prodej nových vozů vše nezmůže
Základní podmínkou pro omlazení vozového parku je snížení počtu starších vozidel. Nebude-li docházet k vyřazování těchto aut z provozu ve větší míře než doposud, průměrný věk vozidel neklesne. Zatímco u nás dosahuje roční obnova vozového parku zhruba 4 %, v zemích západní Evropy je to zhruba dvojnásobek. Pokud bude dále docházet jen k dalšímu rozšiřování vozového parku, nedojde k jeho omlazení ani při razantním zvýšení prodejů nových vozidel ani dovozem ojetin mladších ročníků výroby.
Online pojištění Allianz Direct
Snadno. Rychle. Online. Allianz Direct - specialista na online pojištění.