...vysokým zdaněním pohonných hmot a přispět ke snížení emisí skleníkových plynů.
Exekutiva Evropské unie chce od roku 2014 zvýšit minimální sazbu daně z nafty pro nákladní automobily na 380 eur na 1000 litrů. Od 1.ledna 2004 činí tato daň 302 eura, v roce 2010 má stoupnout na 330 eur.
Návrh musí jednomyslně schválit všech 27 členských států EU, což představuje těžko zdolatelnou překážku, když se mnoho států s nízkým daňovým zatížením chce zvyšování této daně vyhnout. Mohlo by totiž odradit řidiče kamionů od využívání čerpacích stanic v těchto zemích.
Podle návrhu by mohl stát snižovat zdanění komerční nafty pouze v případě, že by to respektovalo minimální daň v rámci celé EU a celkové fiskální břemeno by se udrželo zavedením silničních poplatků, uvedl evropský komisař pro daňovou problematiku László Kovács.
Velké nákladní automobily urazí na jedno naplnění nádrže 1500 až 3000 kilometrů, což jim dovoluje zajet si do zemí s nižším zdaněním paliv.
Spotřební daně z paliva tvoří až 18 procent provozních nákladů přepravní společnosti, což představuje silnou motivaci pro vyhledávání nejlevnějšího paliva, uvedla Komise.
Například Německo přišlo na dani z nafty v roce 2004 o 1,9 miliardy eur vinou čerpání levnějšího paliva v Polsku a Česku.
Exekutiva EU dodala, že omezení palivové turistiky by přispělo ke snížení objemu emisí skleníkových plynů, když sektor nákladní automobilové dopravy představuje v rámci unie 19,3 procenta emisí oxidu uhličitého.
[ŠTRASBURK/Reuters/Finance.cz]