Odolný navigátor pro dobrodruhy

14.03.2007 | , Extra PC
STYL/počítače a IT


perex-img Zdroj: Finance.cz

Turistická GPS má být odolná, plná přesných map a dobře čitelná za každých okolností. Garmin to už dlouho zvládá a v nové verzi přidal ještě pár vylepšení.

Na první pohled není rozhodně model GPSmap 60Cx žádný drobeček. Hledáte-li něco malého do kapsy nebo na zápěstí, běžte raději někam jinam, tohle je přístroj, který vydrží sníh, déšť i pád přes kamení do vody. Splňuje totiž normu IEC 60529 IPX7, což zaručuje například plnou funkčnost po půlhodinovém pobytu v metrovém potoce.

K papíru chybí krok
V Česku mají mapové turistické přístroje velmi těžkou konkurenci, tuzemské papírové turistické mapy jsou na velmi vysoké úrovni. Nové mapové podklady TOPO Czech, který jsme s Garminem testovali, jsou tak sice ve světovém srovnání špičkové, přesto v nich ale nenajdete každou lesní cestičku. Obsahují ale síť turistických značek (i když v podobě názvů cest místo barevných linek), cyklotrasy, vrstevnice a spoustu bodů POI, mezi kterými nechybí i nejzapadlejší zříceniny a podobné méně důležité objekty.
Clipboard03_8.gifMapy přitom neocení jen pěšáci a horští kolaři, na síti asfaltek a ulic funguje i routování, takže Garmin umí také bezproblémové navigovat. Mluvit sice neumí, ale před každou změnou trasu vydá zvukový signál, zvětší mapu, vypíše instrukce a těsně před odbočením upozorní jiným zvukovým signálem znovu. Jediný problém bych viděl v tom, že zvuk je docela slabý a i při ztlumeném rádiu ho snadno přeslechnete. Samotná navigace je ale bezproblémová, funguje i automatické přepočítávání trasy po odchýlení se od doporučených cest.

V lesích i lukách
Nejlépe se ale Garmin cítí v terénu a tam také oceníte, že je vybaven novým čipem SiRF III a pořádnou anténou. Už žádné hledání otevřeného místa, navigace funguje stejně spolehlivě na louce i mezi stromy. Vysoká citlivost dokonce umožní i sledování pozice pod střechou (není-li plechová), trochu problémů ale nastane v úzkých uličkách a kaňonech, kde patrně přijímač vyhodnotí i odražené signály a přesnost se tak sníží. Citlivost přístroj předvedl i v autě, kde bez zaváhání navigoval ze zcela nevhodného místa na sedadle spolujezdce.
Porovnáním s papírovými předlohami se zdá, že mapové podklady jsou přesné a navíc celkem podrobné, samozřejmě s některými zjednodušeními (například tvar vrstevnic). Nechybí žádná z důležitých funkcí – plánování i záznam trasy, zobrazení výškových profilů, měření výšky, rychlosti i směru. O něco dražší model 60CSx má navíc nezávislý elektromagnetický kompas a kalibrovatený barometrický výškoměr. Zejména kompas je určitě užitečný, ten GPSkový je přece jen hodně pomalý.
Clipboard04_5.gifPřesnost navigace zvyšuje nejen nový čip a anténa, ale i podpora standardů  WASS a EGNOS, i když to jsou funkce, které ocení spíše mořeplavci nebo třeba hledači pokladů při geocachingu. V reálných podmínkách se přesnost hlášená přístrojem pohybovala okolo 10 metrů a to zcela postačuje rozlišení zabudovaných map.

Turistika je ráj
Výletníka do divočiny bude samozřejmě zajímat, jak dlouho vydrží baterie. V běžném provozu se zapnutým podsvícením dokázal Garmin pracovat na akumulátory přibližně 20 hodin. Přes den můžete ale podsvícení zcela vypnout (nebo nechat automaticky vypínat po určité době), transreflexní displej si vystačí i s okolním světlem.  Večer se barevné schéma automaticky změní a lépe se přizpůsobí poosvětlenému displeji.
Garmin 60Cx a ještě lépe 60CSx patří mezi turistickou špičku, na čemž mají zásluhu také nové mapové podklady. Ty ostatně můžete kdykoliv vyměnit, jsou uloženy na kartě microSD, ukryté bezpečně pod bateriemi.  Pokud chcete tento přístroj koupit, příliš neváhejte, podrobné mapy jsou v ceně jen do konce roku, poté najdete v balení opět jen základní mapy Evropy, Afriky a Středního východu.

Autor článku

Pavel Nygrýn  

Články ze sekce: STYL/počítače a IT