Zahraniční dopravci mají nově povinnost registrovat se k obratové dani na finančním úřadu ve Štýrském Hradci a odvádět daň ve výši deset procent z ceny přepravy za rakouský úsek. Plátcem nové daně je objednatel autobusové dopravy, tedy většinou cestovní kancelář.
Pokud například je celková cena za dopravu do Chorvatska 50.000 korun, přičemž na rakouském území ujede dopravce 500 kilometrů, činí daň z obratu 1200 korun. "Ty náklady se mohou někomu zdát malé, ale stejně se musejí přeúčtovat klientovi. Navíc výrazně vzrostou náklady na administrativu," řekl Okamura.
Český podnikatel musí například zažádat o přidělení identifikačního čísla k dani z obratu, vyplnit dotazník k přidělení daňového čísla pro podnikatele, kteří nemají své sídlo v Rakousku, předložit podpisové vzory, kopii koncese nebo osvědčení o registraci k DPH. "Komunikace probíhá v německém jazyce a na německých formulářích a tiskopisech, " upozornil Okamura na další nástrahy. Záloha k dani se platí čtvrtletně a do konce dubna následujícího roku musejí dopravci odvzdat daňové přiznání.
Překrývání daní a plateb za použití dálnic není v Evropě obvyklé. Například v sousedním Německu platí čeští autobusoví dopravci pouze obratovou daň a od mýtného jsou osvobozeni. Opačně je to v ČR, kde se platí pouze mýtné, v Maďarsku zase autobusy potřebují pouze dálniční známku.
Chorvatsko a Itálie patří k dlouhodobě nejoblíbenějším letním cílům českých turistů. Do Chorvatska loni zamířilo 820.000 českých turistů a do Itálie 380.000. Rakousko zase vévodí českému žebříčku popularity co se týče zimních sportů. Ročně tam jezdí zhruba 200.000 lyžařů.