Úžasný multifunkční hyperpevný a pochopitelně značkový nůž, který pomůže přežít od pólu po rovník, najdeme obvykle ve vlastnictví jedince, jehož působiště je vymezeno chalupou na Sázavě a stálou prací na ministerstvu. S luxusními offroady je to víceméně podobné – obvykle slouží jen k reprezentaci a nadupanost mimoasfaltových schopností je v podstatě jen pro klid duše. Výbava Touaregu zabírá dvě strany, ale pozor, za více než třetinu položek se platí navíc.
Průzkum můžeme začít ve dveřích, která odkrývají pohled na sedadla s koženým čalouněním, vyhříváním a všestranným elektrickým nastavováním. Kůže ostatně obepíná i přístrojovou desku, středový tunel a dveřní výplně. Klíček může zůstat v kapse, nastupování i startování se bez něj obejde. I přes velmi širokou středovou konzolu je interiér chvályhodně přehledný a prostor v najdou i nadstandardní postavy. I přes královský rozvor je nastupování na zadní sedadla přece jen maličko akrobatické a večerní róba bude možná volat po čistírně. Zavazadelník o základním objemu 500 litrů pojme vše potřebné ale jeho trochu těžké víko vyžaduje sílu i při zavírání.
Podvozek se vzduchovým odpružením a měnitelnou výškou karoserie disponuje v případě potřeby hodnotami vyloženě offroadovými – nájezdové úhly 33 stupňů a boční náklon 35 stupňů možná neoslní, ale vůz deklaruje i více než půlmetrovou brodivost a stoprocentní stoupavost. Poměr točivého momentu přenášeného na jednotlivá kola je pochopitelně měnitelný, k dispozici je i dosti extrémní redukce (2,66:1) a uzávěry mezinápravového a zadního diferenciálu. V terénu je tahle kombinace skvěle použitelná a po zhýčkaném řidiči vyžaduje jen práci s plynovým a brzdovým pedálem. Zvláště v nejvyšších polohách karoserie je ale komfort odpružení téměř nulový a i velmi pomalá jízda dá posádce pocítit sebemenší nerovnost. Vozu je ale třeba přiznat, že elektronika se s nástrahami terénu pere statečně a tradičně jedinými omezujícími prvky jsou značná pohotovostní hmotnost a použité pneumatiky.
Mimo silnici si třílitrový šestiválec s vozem rozumí, dobrou práci odvádí hlavně relativně nahoře řadící šestistupňový Tiptronic. Se sníženou karoserií není problém jezdit s tímto vozem podobně jako s luxusní limuzínou, spíše než vyšší těžiště dává Touareg najevo právě jen svou značnou hmotnost. Dobře zvolená tuhost odpružení pak umožňuje žehlit nerovnosti téměř dokonale, přeposilovaný volant ovšem neposkytuje mnoho informací o „náladách“ podvozku.
I tenhle kolos se umí na stokilometrovou rychlost rozhýbat za 9 vteřin a i při 160 km/h je vnitřní hluk přijatelný. Při běžném používání jsme se se spotřebou běžně dostávali pod desetilitrovou hranici, vysoké rychlosti a terénní výjezdy ale tuto hodnotu zvedají i nad 15 l/100 km.
Jinými slovy, Range Rover už v tom není sám. Což je ta nejvyšší lichotka, kterou asi u VW chtějí slyšet. Ostatně, prodeje úspěch potvrzují.
Plusy:
- pružný a úsporný motor
- vnitřní prostor vpředu i vzadu
- jízdní komfort
- nízká vnitřní hlučnost
Minusy:
- výbava a cena
- těžké víko zavazadelníku